Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 33532 nr. 61 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 33532 nr. 61 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 juli 2016
Bij brief «Verkoop ABN AMRO» van 22 mei 2015 (Kamerstuk 31 789, nr. 64) heb ik toegezegd medio 2016 bij uw Kamer terug te komen op de toekomst van SNS Bank N.V. (hierna: SNS Bank).1 Dat doe ik met deze brief, tezamen met een reactie op twee moties die door uw Kamer zijn aangenomen: de motie van de leden Van Hijum/Nijboer inzake het borgen van het nutskarakter van SNS Bank (Kamerstuk 32 013, nr. 45) en de motie van de leden Merkies/Nijboer om de mogelijkheid te onderzoeken om SNS Bank in staatshanden te houden (Kamerstuk 34 346, nr. 17).
De aandelen van SNS Bank worden via de houdstermaatschappij SNS Holding B.V. beheerd door de stichting administratiekantoor beheer financiële instellingen (handelsnaam «NLFI»). NLFI is opgericht om het aandeelhouderschap in de genationaliseerde financiële instellingen op een zakelijke, niet-politieke wijze in te vullen en de belangen op transparante wijze te scheiden. NLFI heeft de wettelijke taak om de Minister van Financiën te adviseren over de strategie tot verkoop van de aandelen door de Staat. Criteria die door NLFI hierbij gehanteerd worden zijn de gereedheid van SNS Bank, de stabiliteit van de financiële sector en de interesse in de markt.2 Het advies van NLFI met betrekking tot SNS Bank treft u aan als bijlage bij deze brief3.
NLFI geeft in haar advies aan dat SNS Bank meer tijd nodig heeft om een sterke positie binnen het Nederlandse bankenlandschap te verwerven. Hoewel de liquiditeits- en kapitaalpositie solide zijn en de financiële en operationele resultaten van de bank zijn verbeterd sinds de nationalisatie van SNS REAAL, wordt de bank geconfronteerd met operationele en structurele uitdagingen. Dit wordt met name gevoeld in de hypotheek- en spaarmarkt, waar mede als gevolg van de zeer lage rente, sprake is van een neerwaartse druk op de marges en volumes. Daarnaast is sprake van een opwaartse druk op de kosten van SNS Bank veroorzaakt door de afsplitsing van het voormalige moederbedrijf SNS REAAL en hogere toezichtkosten. Een belangrijke onzekerheid voor SNS Bank is de wijzigende regelgeving met betrekking tot kapitaaleisen, waaronder specifiek de «Basel IV» regelgeving, die via de risicoweging voor hypotheken bepaalt hoeveel kapitaal SNS Bank voor Nederlandse hypotheken aan dient te houden. Deze regelgeving kan materiële impact op de kapitaalstructuur van de bank hebben. Duidelijkheid over deze kapitaalbehoefte is van belang voor het mogelijke toekomstige (dividend)rendement van SNS Bank.
Tevens stelt NLFI dat SNS Bank meer tijd nodig heeft om zich strategisch te positioneren in Nederland. SNS Bank wenst een bank te zijn die dienstbaar is aan de klanten en een positieve bijdrage levert aan de maatschappij. SNS Bank wil eenvoudige, transparante producten aanbieden zonder onnodige risico’s op basis van een operationeel excellent bedrijfsmodel en een laag risicoprofiel. Hierbij streeft SNS Bank ernaar haar visie door te voeren in alle geledingen van de bank, de kosten te verlagen en het risicobeheer te verbeteren. De bank richt zich daarbij op het optimaliseren van een breed, samengesteld rendement.
Naar het oordeel van NLFI is de uitvoering van bovenstaande strategie in lijn met de door uw Kamer aangenomen motie Van Hijum/Nijboer inzake het borgen van het nutskarakter van SNS Bank. NLFI geeft aan dat het twee tot drie jaren vergt om tot optimale lange termijn waardecreatie te komen. In deze periode dient tevens sprake te zijn van het opbouwen van een goed track record inzake kostenbeheersing en het behalen van een marktconform dividend. Tenslotte dient er sprake te zijn van een balans met gestandaardiseerde, transparante activa, zoals hypotheken, en een solide liquiditeits- en kapitaalpositie.
NLFI geeft ook aan dat er, door bovenstaande redenen, tot op heden geen serieuze interesse is van potentiële kopers in SNS Bank tegen voor de Staat acceptabele voorwaarden. Dit geldt zowel voor strategische kopers als private investeerders en voor zowel een onderhandse verkoop als voor een beursgangscenario.
Dit alles in ogenschouw nemende is NLFI van oordeel dat het te vroeg is om een besluit te nemen over de toekomst van SNS Bank. NLFI merkt daarbij op dat het uitvoeren van bovenstaand strategisch plan door SNS Bank geen toekomstopties uitsluit. Ik onderschrijf deze conclusies. Zodra SNS Bank voldoende gereed is zullen de relevante opties voor toekomstige eigendomsstructuren verder worden uitgewerkt. Hierin zal dan eveneens de motie Merkies/Nijboer worden betrokken.
Ik zal NLFI verzoeken jaarlijks verslag uit te brengen over de voortgang van het doorvoeren van bovenstaande verbeteringen en over de gereedheid van SNS Bank om een besluit te nemen over haar toekomst. Ik zal uw Kamer hier jaarlijks over informeren.
De Minister van Financiën, J.R.V.A. Dijsselbloem
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-33532-61.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.