Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 februari 2013
Scholen met ambitie die onderwijs van excellente kwaliteit bieden en daardoor de talenten
van ieder kind aanspreken. Dat is de doelstelling van dit kabinet. In het Regeerakkoord
is dan ook opgenomen «van goed naar excellent onderwijs». Deze brief gaat over excellente
scholen.
Op 6 december 2012 heb ik uw Kamer schriftelijk geïnformeerd over de uitreiking van
de predicaten «Excellente School 2012» (Kamerstuk 33 400 VIII, nr. 31). In de brief heb ik uiteengezet welke toegevoegde waarde het predicaat voor een
basisschool of een school voor voortgezet onderwijs kan hebben en hoe de vervolgprocedure
er uit ziet.
Met veel genoegen informeer ik u met deze brief over de scholen die het predicaat
«Excellente School 2012» hebben ontvangen en bied ik u ter kennisneming het eindverslag
van de jury aan.1 Een brief over het stimuleren van onze toptalenten volgt op een later moment.
De jury heeft 31 basisscholen en 22 schoolsoorten in het voortgezet onderwijs voorgedragen
als Excellente school 2012. De voordracht van de jury heb ik overgenomen. Tijdens
een feestelijke bijeenkomst op 4 februari 2013 heb ik samen met de jury aan deze scholen
het predicaat uitgereikt. Als bijlage bij deze brief treft u het eindverslag van de
jury aan. Hierin is de lijst van excellente scholen opgenomen. Daarnaast vormt het
eindverslag de verantwoording van de werkwijze en het beoordelingsproces van de jury.
Van de oorspronkelijke 165 aanmeldingen, hebben 142 scholen hun kandidatuur doorgezet.
Al deze scholen zijn door de jury bezocht. Elk van deze scholen heeft ambitie laten
zien. Ambitie om hun leerlingen excellent onderwijs te bieden. Ambitie om zich te
meten met andere goede en zeer goede scholen. In dat opzicht vind ik alle deelnemende
scholen koplopers. Tijdens de bijeenkomst op 4 februari heb ik daarom mijn waardering
uitgesproken voor al deze scholen.
De voordracht van de jury maakt duidelijk dat een excellente school een combinatie
van factoren in huis heeft. Er is niet één geheim voor excellentie, maar er zijn verschillende
kwaliteiten nodig die de school op effectieve wijze met elkaar verbindt. De school
behaalt uitstekende resultaten en weet hoe die resultaten tot stand komen en bijgestuurd
kunnen worden. Om uit iedere leerling het beste te halen, biedt de school maatwerk
en een ambitieuze leercultuur. Excellent onderwijs gaat dus om meer dan opbrengsten.
Het gaat om visie en de uitwerking daarvan. Kortom, het is een prestatie van het hele
team van schoolleider, leraren en ondersteunend personeel. Zij geven de visie concreet
vorm in het onderwijs aan de leerlingen. Het zijn juist die ervaringen die anderen
kunnen inspireren. Dat zie ik als een grote uitdaging: om met elkaar een klimaat te
creëren waarin scholen van elkaar willen en kunnen leren.
Om die reden vormt de uitreiking van de predicaten op 4 februari ook de aftrap van
het traject «Scholen leren van elkaar». In dit traject staat de voorbeeldwerking van
excellente scholen centraal. Daarmee wil ik scholen stimuleren en faciliteren om van
elkaar te leren. De voorbeeldwerking richt zich op excellente scholen, kandidaat-excellente
scholen en goede scholen die zichzelf (op bepaalde punten) willen verbeteren. Ik streef
er naar deze scholen met elkaar in contact te brengen door het aanbieden van master classes, inspiratiegesprekken, workshops en onderlinge schoolbezoeken, gericht op één of
meer excellentiefactoren. Daarmee beoog ik dat scholen elkaar inspireren en zich gesteund
weten in de verdere verbetering van hun onderwijs.
De aandacht voor en voorbeeldfunctie van excellente scholen passen goed binnen de
ambitie van het kabinet. In het Regeerakkoord heeft het kabinet zichzelf de opdracht
gegeven om «Van goed naar excellent onderwijs» te gaan. Ook is opgenomen dat het oordeel
van de onderwijsinspectie over scholen zich ook zal gaan uitstrekken tot de categorieën
«goed» en «excellent». Het werk van de jury vormt dus een opmaat naar meer gedifferentieerd
toezicht.
Ik hoop dat het succes van de eerste excellente scholen in 2012 andere scholen inspireert
en stimuleert om excellentie na te streven. Eind 2013 verwacht ik opnieuw een groep
scholen het predicaat excellent uit te kunnen reiken. Ik zal uw Kamer ook informeren
over de excellente scholen 2013.
De staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
S. Dekker