Aan de Voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 april 2013
Op 11 oktober 2011 heeft in uw Kamer de plenaire behandeling plaatsgevonden van het
voorstel van wet houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor
de Nederlandse identiteitskaart1. Tijdens de behandeling heeft de toenmalige minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
een tweetal toezeggingen gedaan:
-
– Het wetsvoorstel tot wijziging van de Paspoortwet, dat tevens moet voorzien in een
meer definitieve regeling van het heffen van rechten voor de identiteitskaart, in
de eerste helft van 2012 bij de Tweede Kamer wordt ingediend;
-
– De afschaffing van de afname van vingerafdrukken ten behoeve van de identiteitskaart
wordt meegenomen in het wetsvoorstel tot wijziging van de Paspoortwet, dat in de eerste
helft van 2012 wordt ingediend.
Beide onderwerpen maken deel uit van het wetsvoorstel tot wijziging van de Paspoortwet
in verband met onder meer de status van de Nederlandse identiteitskaart. Het wetsvoorstel
is op 13 oktober 2012 aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal, de Staten van Aruba,
de Staten van Curaçao en de Staten van Sint Maarten aangeboden2.
Tijdens de plenaire vergadering inzake de evaluatie Wet bescherming persoonsgegevens
op 17 mei 2011 is door de minister toegezegd uw Kamer per brief te informeren over
de opslag danwel vernietiging van vingerafdrukken die door de burger zijn afgegeven
ter verkrijging van een paspoort3.
In de Paspoortuitvoeringsregelingen is bepaald4 dat de in de reisdocumentenadministratie opgenomen gegevens worden bewaard gedurende
elf jaren na de datum van verstrekking van het betreffende reisdocument. Per 23 juni
2011 zijn die regelingen in die zin gewijzigd dat de vingerafdrukken in tegenstelling
tot de andere aanvraaggegevens niet 11 jaar worden bewaard maar slechts in het Reisdocumenten
Aanvraag- en Archiefstation worden opgeslagen tot het moment dat de uitreiking van
het reisdocument daarin is geregistreerd 5. Tot het moment van inwerkingtreding van die wijziging was de bewaartermijn van de
in de reisdocumentenadministratie opgenomen vingerafdrukken 11 jaar. Verwezen wordt
naar de brief van 19 mei 20116.
In alle decentrale reisdocumentenadministraties van de gemeenten is de programmatuur
aangepast zodat de vingerafdrukken uit de database worden verwijderd. De installatie
van de programmatuur om de overige aanvraaggegevens te verwijderen waarvan de bewaartermijn
van 11 jaar verstreken is, is nagenoeg afgerond. Slechts bij enkele uitgevende instanties
moet dat nog plaatsvinden.
De servers waar de decentrale reisdocumentenadministraties op draaien worden in 2013
vervangen. Ook in 2007 zijn de servers vervangen na 6 jaar in gebruik te zijn geweest.
Zouden er restsporen zijn achtergebleven na de verwijdering van de aanvraaggegevens
uit de database, dan zullen die verdwijnen bij de vervanging van de servers.
De vervanging van de servers in 2013 vormt daarmee het sluitstuk van het traject voor
de verwijdering van de aanvraaggegevens waarvan de bewaartermijn is verstreken.
De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
R.H.A. Plasterk