De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat versterking van de internationale OV-verbindingen met kenniscentra
over de grens van grote betekenis is voor de economie van Nederland;
overwegende dat met een intercityverbinding op het traject Eindhoven–Heerlen–Aken
de kenniscentra rondom de technische universiteit Eindhoven (TU/e), Sittard (Chemelot-campus)
en de technische universiteit Aken (RWTH) beter met elkaar worden verbonden;
overwegende dat een dergelijke grensoverschrijdende verbinding ertoe bijdraagt dat
er een directe aansluiting op de Europese hogesnelheidstreinen wordt gerealiseerd;
tevens overwegende dat hiervoor reeds 23,8 miljoen beschikbaar is gesteld;
verzoekt de regering om, eerst sluitende afspraken te maken met de regio over de dekking
van de exploitatieverliezen voor de 1e fase, het zogenaamde voorloopbedrijf waarbij
zonder infrastructurele investeringen een diesel-IC moet gaan rijden vanaf 2014 danwel
de huidige Euregiobaan wordt voortgezet;
overwegende dat aansluitend voor de tweede fase maximaal 18 miljoen euro extra benodigd
is voor de infrastructuur tussen Heerlen en Herzogenrath;
verzoekt de regering tevens, als voorwaarde hierbij afspraken te maken over de tweede
fase met betrokken partijen (provincie Limburg, de Duitse overheid en vervoerders)
over de noodzakelijke stappen om een geëlektrificeerde IC-verbinding te realiseren
en als de plannen nader uitgewerkt zijn afspraken te maken over de daarvoor benodigde
kosteneffectieve infrastructurele investeringen en de verdeling van de exploitatieverliezen
om de IC tussen Eindhoven–Heerlen–Aken op een verantwoorde manier te kunnen laten
rijden,
en gaat over tot de orde van de dag.