33 400 A Vaststelling van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2013

Nr. 47 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 7 Februari 2013

Bijgaand ontvangt u de derde «Publieksrapportage Rijkswegennet» over 20121. Het doel van deze rapportage is informatie te bieden over de ontwikkeling van onder meer de doorstroming op het hoofdwegennet en de hinder door werkzaamheden.

Deze rapportage vervangt de voormalige Kwartaalrapportages Minder Hinder en de Kwartaalmonitor Bereikbaarheidsontwikkeling Hoofdwegennet en bevat feiten en cijfers over de periode september t/m december 2012 van onder meer de volgende onderwerpen:

  • verandering in de totale afstand die het verkeer heeft afgelegd op het rijkswegennet

  • filezwaarte en top10-filelocaties

  • recente openstellingen van wegen en de bijdrage daarvan aan de doorstroming

  • uitgevoerde en geplande wegwerkzaamheden en de hinder die weggebruikers daarvan ondervinden

  • beleving door weggebruikers

  • veiligheid op en verruimde openstelling van spitsstroken.

Ditmaal zijn ook de jaarcijfers over 2012 onderdeel van de publieksrapportage. Deze jaarcijfers werden altijd gepubliceerd in de jaarlijkse bereikbaarheidsmonitor.

Conclusies afgelopen vier maanden

De belangrijkste conclusies van deze publieksrapportage over de periode 1 september tot en met 31 december 2012 zijn:

  • het gaat goed met de doorstroming op de Rijkswegen;

  • de weggebruiker is tevreden over hoe Rijkswaterstaat de werkzaamheden uitvoert en geeft gemiddeld een 7,4;

  • de hoeveelheid file is wederom lager dan vier maanden geleden (8,2 procent);

  • in de afgelopen vier maanden heeft iets minder verkeer gebruik gemaakt van het wegennet (0,6 procent);

  • de opening van nieuwe wegen of verbreding van wegen heeft zichtbaar invloed op de doorstroming;

  • spitsstroken hebben geen negatieve gevolgen voor de verkeersveiligheid; bij geopende spitsstroken zorgt de afname van files voor minder ongevallen.

Conclusies over 2012

In 2012:

  • is het aantal afgelegde kilometers met 0,1 procent gedaald tot 64,7 miljard kilometers;

  • worden er meer kilometers afgelegd tijdens de spits dan in 2011; de daling van het totaal aantal afgelegde kilometers ten opzichte van 2011 wordt veroorzaakt buiten de spits;

  • is de jaarfilezwaarte met ruim 16 procent gedaald van 10,5 miljoen kilometerminuten in 2011 naar 8,8 miljoen;

  • zijn de files door werkzaamheden in absolute zin met 9,7 procent afgenomen tot 480 duizend kilometerminuten. Het percentage files door werkzaamheden bedraagt 5,5 procent van het totaal. Dit is hoger dan in 2011 (5,1 procent) en komt door de daling van de totale filezwaarte;

  • komt het totale reistijdverlies op 46,1 miljoen voertuigverliesuren, ten opzichte van 2011 een daling van 14,4 procent;

  • is de betrouwbaarheid van de reistijd in de spits 93 procent. Dit is een lichte stijging van 1 procent ten opzichte van 2011.

De minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus


X Noot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer

Naar boven