Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 juli 2013
Tijdens het debat over de nationalisatie van SNS (d.d. 6 februari 2013) heb ik uw
Kamer gewezen op de activiteiten die De Nederlandsche Bank (DNB) onderneemt ten aanzien
van de vastgoedrisico's waaraan financiële instellingen bloot staan. Ik heb toen toegezegd
de Kamer over de resultaten hiervan te informeren. In reactie hierop heeft de heer
Koolmees toen besloten zijn ingediende motie1 over dit onderwerp aan te houden.
Bij deze stuur ik u een brief toe over de activiteiten die DNB heeft verricht met
betrekking tot de risico’s die banken lopen als gevolg van blootstelling aan commercieel
vastgoed, de resultaten die daarbij zijn geboekt en de nadere stappen die zullen worden
ondernomen2.
DNB heeft begin vorig jaar een traject ingezet met als doel realistische waarderingen
van commercieel vastgoed door banken die onder toezicht van DNB staan. Hiertoe bestonden
meerdere aanleidingen. Ten eerste de aanhoudende negatieve ontwikkelingen op de commerciële
vastgoedmarkt, wat tot uiting komt in dalende prijzen, lage transactievolumes en oplopende
leegstand. Een tweede aanleiding was de onzekerheid over de kwaliteit en tijdigheid
van de waarderingen van de commercieel vastgoedportefeuilles van banken.
Taxatiefrequentie
In 2012 is DNB gestart met de inventarisatie in hoeverre banken commercieel vastgoed
waaraan zij zijn blootgesteld tijdig taxeren. Hieruit bleek dat banken de taxatiefrequentie
moeten opvoeren om een actueel beeld van de portefeuilles te krijgen. De banken hebben
hiertoe plannen ingediend, die door DNB zijn getoetst en aangescherpt. Als gevolg
hiervan is een significant deel van de taxatieachterstanden weggewerkt. DNB verwacht
dat de resterende achterstanden op korte termijn zullen zijn ingelopen.
Asset quality review deel I
Vervolgens heeft DNB een breder onderzoek opgezet, de asset quality review deel I, dat de afgelopen maanden is uitgevoerd en nu is afgerond. Dit onderzoek had
tot doel om het proces van waardering en beheer binnen banken met betrekking tot blootstelling
aan commercieel vastgoed, structureel te verbeteren. Naar aanleiding hiervan heeft
DNB de banken termijnen opgelegd om verbeteringen in het risicobeheersingproces door
te voeren. Tegelijkertijd heeft DNB haar bevoegdheid gebruikt om banken preventief
hogere kapitaalseisen op te leggen. Hierdoor hebben banken op dit moment een aanzienlijke
buffer aan voorzieningen en specifiek kapitaal opgebouwd om in de huidige economische
omgeving weerstand te bieden aan de blootstelling aan commercieel vastgoed.
Asset quality review deel II
In de brief kondigt DNB daarnaast aan het komende halfjaar een vervolgonderzoek uit
te voeren (asset quality review deel II), waarbij DNB bij banken de waardering van de individuele commercieel vastgoedleningen
en het bijbehorende onderpand zal (laten) onderzoeken. Op deze manier worden bij banken
niet alleen structurele verbeteringen aangebracht in de beheersing van commercieel
vastgoedrisico’s. Ook ontstaat er een scherper beeld van de huidige waarde van het
commercieel vastgoed waaraan banken zijn blootgesteld. Op basis van de uitkomsten
zal DNB toetsen of banken inclusief de preventieve buffer voldoende kapitaal opzij
hebben gezet om toekomstige verliezen gerelateerd aan de commercieel vastgoedportefeuilles
te kunnen opvangen.
Balance sheet assessment ECB
Met deze waarderingsexercitie loopt DNB vooruit op de balance sheet assessment (die eveneens wel asset quality review wordt genoemd) die de ECB nog zal uitvoeren voorafgaand aan de inwerkingtreding van
het Single Supervisory Mechanism. De exercitie van de ECB zal overigens een groter deel van de bankbalansen in ogenschouw
zal nemen. In de bijgevoegde brief van DNB vindt u meer informatie over hoe de Nederlandse
en Europese trajecten zich tot elkaar verhouden.
Vanzelfsprekend zal ik uw Kamer informeren over de uitkomsten van het vervolgtraject
van DNB wanneer dit is afgerond.
De Minister van Financiën, J.R.V.A. Dijsselbloem