Het voorstel van wet wordt als volgt gewijzigd:
1
In artikel I wordt na onderdeel E een onderdeel ingevoegd, luidende:
Ea
Artikel 144, derde lid, komt te luiden:
3. Voordat de voordracht van de in het eerste lid bedoelde algemene maatregel van
bestuur wordt gedaan vraagt Onze Minister het oordeel van een commissie bestaande
uit onafhankelijke leden die door Onze Minister worden aangewezen, waaronder een voorzitter.
2
In artikel II wordt na onderdeel G een onderdeel ingevoegd, luidende:
Ga
Artikel 139, derde lid, komt te luiden:
3. Voordat de voordracht van de in het eerste lid bedoelde algemene maatregel van
bestuur wordt gedaan vraagt Onze Minister het oordeel van een commissie bestaande
uit onafhankelijke leden die door Onze Minister worden aangewezen, waaronder een voorzitter.
Toelichting
De Pensioenwet schrijft de samenstelling voor van de commissie die de parameters van
het financieel toetsingskader (ftk) vaststelt. Volgens de huidige wetgeving maken
sociale partners onderdeel uit van deze commissie parameters, evenals De Nederlandsche
Bank en het Centraal Planbureau. Deze samenstelling heeft er in het verleden toe geleid
dat het enige advies dat de commissie parameters heeft uitgebracht (in 2009 onder
voorzitterschap van prof.dr. F.J.H. Don) een verdeeld advies was. In de Tweede Kamer
is hierover toen veel discussie geweest. In het pensioenakkoord van juni 2011 is aangekondigd
dat het kabinet de wijze waarop de parameters voor het financieel toetsingskader worden
vastgesteld na overleg met sociale partners opnieuw zal vaststellen. In dit licht
heeft overleg met de sociale partners plaatsgevonden. In deze nota van wijziging wordt
de wijze waarop de commissie parameters wordt samengesteld veranderd.
Met de komst van het nieuwe financieel toetsingskader wordt de functie van de parameters
voor pensioenfondsen verbreed. In het huidige kader vervullen de rendementsparameters
alleen een rol in de vooruitberekeningen die pensioenfondsen moeten maken met betrekking
tot het verwachte rendement op hun belegd vermogen, zoals bij het indienen van een
herstelplan. De parameters voor de loon- en prijsontwikkeling zijn alleen van belang
voor een beperkt aantal contracten met een onvoorwaardelijke indexatietoezegging.
In het nieuwe ftk worden de parameters ook van belang bij het bepalen van bijvoorbeeld
de indexatieafslag en risico-opslag die onderdeel uitmaken van de disconteringscurve
die gaat gelden voor het nieuwe reële pensioencontract. Via het vaststellen van de
omvang van de actuele verplichtingen worden de parameters daarmee ook van invloed
op het bepalen van de actuele dekkingsgraad van pensioenfondsen.
Gezien de bredere functie van de parameters is het van belang dat de parameters op
consistente wijze worden ingepast in het nieuwe ftk en zo realistisch mogelijk zijn.
Om die vast te kunnen stellen is een advies vereist dat op basis van louter objectieve
maatstaven tot stand is gekomen. Dit vereist een advies van onafhankelijke leden.
Deskundigheid staat daarbij voorop. Aantoonbare kennis over financiële markten en
inzicht in macro-economische ontwikkelingen is daarbij van groot belang. Ook moet
worden geborgd dat het advies van de commissie parameters uitvoerbaar is voor de toezichthouder.
De voorgestelde wijziging in de samenstelling van de commissie maakt dit mogelijk.
De nieuwe tekst van artikel 144, derde lid, van de Pensioenwet en artikel 139, derde lid, van de Wet verplichte beroepspensioenregeling maakt
het ook mogelijk om desgewenst buitenlandse deskundigen in de commissie te benoemen.
De staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, J. Klijnsma