Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 24 januari 2012
Zoals toegezegd in de bijlage bij Kamerstuk 33 000 XIII, nr. 2 (Vaststelling van de begrotingsstaten van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw
en Innovatie (XIII) voor het jaar 2012) is een effectmeting gestart naar het educatieve
programma Smaaklessen.
Het eindrapport van deze effectmeting wordt eind 2012 verwacht. Daarnaast heeft het
Steunpunt Smaaklessen in 2011 een procesevaluatie laten uitvoeren naar de Smaaklessen.
Met deze brief informeer ik u over de bevindingen tot nu toe van beide onderzoeken.
Het rapport van de procesevaluatie vindt u in de bijlage.1
Smaaklessen is een educatief programma voor de basisschool, gericht op het interesseren
van kinderen voor voedsel via het aspect smaak. De gedachte hierachter is dat kinderen
leren bewust om te gaan met wat ze eten en wat voor effect dat heeft op hun gezondheid
en de wereld om hen heen. Het programma is opgebouwd rond drie pijlers: smaak, eten
en gezondheid en voedselkwaliteit.
De procesevaluatie concentreerde zich op het verkrijgen van inzicht in de organisatiestructuur,
het bereik en de waardering van Smaaklessen. Hieruit volgen aanbevelingen aan het
Steunpunt Smaaklessen, ter verbetering van zowel het product Smaaklessen als het proces.
Uit het onderzoek blijkt dat de algemene waardering voor de Smaaklessen hoog is. Daarnaast
worden de aansluiting bij de belevingswereld, het kennisniveau en de uitvoerbaarheid
positief gewaardeerd.
De redenen voor scholen om Smaaklessen te geven zijn divers, zoals de bijdrage die
de Smaaklessen kunnen leveren aan de voeding en gezondheid van leerlingen en de gebruiksvriendelijkheid
van het materiaal. De ondersteuning die scholen krijgen vanuit de steunpunten van
Smaaklessen wordt door docenten als positief ervaren.
Naast deze procesevaluatie is een effectmeting naar Smaaklessen gestart.
De effectmeting wordt in 2012 voortgezet, maar ik kan u over de eerste bevindingen
informeren.
In 2011 was het hoofddoel van dit onderzoek inzicht te verwerven in het effect van
Smaaklessen op de kennis over en interesse in voedsel en het proberen van onbekende
producten bij basisschoolleerlingen in groep 5–8. Omdat Smaaklessen zich vooral richten
op het bezig zijn met voedsel en blootstelling aan verschillende producten, is er
in deze studie voor gekozen om verschillende gedragsdeterminanten omtrent het proberen
van onbekende producten te meten.
Uit het tot nu toe verrichtte onderzoek blijkt dat zowel kinderen die één jaar Smaaklessen
hebben gehad, als kinderen die twee jaar Smaaklessen hebben gehad hoger scoren op
de gedragsdeterminanten die leiden tot het proberen van onbekende producten dan kinderen
die geen Smaaklessen hebben gehad.
De resultaten tot nu toe geven een indicatie dat Smaaklessen effect heeft op het interesseniveau
van kinderen ten aanzien van smaak en het willen proeven van onbekende producten.
Daar Smaaklessen niet alleen een programma is dat zich richt op smaakontwikkeling,
maar ook op gezondheid en voedselkwaliteit zullen deze aspecten in de vervolgstudie
meegenomen worden. Smaaklessen is er immers ook op gericht om een basis te leggen
voor een bewustere voedselkeuze op latere leeftijd.
De resultaten van het onderzoek verwacht ik eind 2012. De bevindingen uit de effectmeting
tot nu toe en de uitgevoerde procesevaluatie geven een positief beeld zowel als het
gaat om het instrument Smaaklessen, als waar het gaat om de impact van het programma.
Zoals aangegeven in de Memorie van Toelichting bij de Vaststelling van de begrotingsstaten
van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) voor 2012 (TK
33 000 XIII, nr. 2), zal de overheidsbijdrage voor de Smaaklessen met het schooljaar 2012/2013 aflopen.
EL&I trekt zich dan terug. Smaaklessen moeten verzelfstandigen door (private) partners
te vinden.
De staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie,
H. Bleker