Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 februari 2012
In het kader van het MIRT-overleg met de Noordvleugel najaar 2010 (Kamerstuk 32 500 A, nr. 63) heb ik met de regio afgesproken een Startbeslissing te zullen nemen voor het weggedeelte
N50 Ens–Emmeloord. Daarna zou onder leiding van de provincie Flevoland een verkenning
plaats vinden.
Ik wil u hierbij – in overeenstemming met de afspraken hierover – informeren over
de voortgang van dit project.
Op 5 januari 2011 heb ik voor het project een Startbeslissing genomen. Vervolgens
heeft er onder leiding van de provincie Flevoland een verkenning plaatsgevonden, die
thans is afgerond.
Onlangs, op 19 januari 2012, heb ik in de vorm van een convenant afspraken gemaakt
met de provincie Flevoland en de gemeente Noordoostpolder over de conclusies uit de
verkenning, o.a. over de bestuurlijke voorkeursoplossing die uit de verkenning voortvloeit.
De bestuurlijke voorkeur is als volgt:
-
• Ten aanzien van het wegvak N50 Ens–Emmeloord: de ombouw van de N50 van 2x1 rijstrook
met vluchtstrook naar een 2x2- regionale stroomweg van 100 km/h zonder vluchtstrook
(autoweg).
-
• Ten aanzien van de Knoop Emmeloord (N50-A6): de ombouw van de N50 loopt door tot in
het knooppunt. De huidige vormgeving van het knooppunt van de N50 op de A6 blijft
in stand, de verbindingen tussen de N50 en de A6 blijven enkelstrooks.
-
• Ten aanzien van de Bomenweg: de gelijkvloerse kruising wordt in een «schuine variant»
omgebouwd tot een halve ongelijkvloerse aansluiting met fietspaden. De «schuine variant»
betreft een aansluiting ten noorden van de huidige kruising van de Bomenweg met de
N50.
Het taakstellend budget voor het project bedraagt € 17 mln (all-in). Dit bedrag wordt
geheel opgebracht door de regio. Het grootste gedeelte van het geld is afkomstig uit
het Regionaal Economisch Programma van het RSP (Zuiderzeelijngelden), het overige
wordt betaald door gemeenten Urk en Noordoostpolder en de provincie Flevoland.
Met de ondertekening van het convenant, dat gepubliceerd wordt in de Staatscourant,
is het project in de planuitwerkingsfase terecht gekomen.
Ik verwacht te kunnen beslissen over het ontwerp-Tracébesluit en het Tracébesluit
in 2013. De start realisatie kan ook in 2013 plaatsvinden, waarna de openstelling
in 2014 of 2015 is voorzien.
De minister van Infrastructuur en Milieu,
M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus