Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 oktober 2012
Tijdens het overleg met uw Kamer over het wetsvoorstel Wijziging van de Wet vervoer
gevaarlijke stoffen en enige andere wetten in verband met de totstandkoming van een
basisnet (Wet basisnet, 32862) op 14 juni 2012 (Handelingen II, 2011/12, nr. 96, item 11, blz 61–77) heeft mevrouw Wiegman-Meppelink enkele vragen gesteld over het goederenvervoer
over de Hanzelijn. Zoals tijdens het overleg toegezegd (Handelingen TK 2011/2012,
96, blz. 96-11-73) stuur ik u hierbij mijn beantwoording van die mondeling gestelde
vragen.
vraag 1
Is met het beoogde aantal extra reizigerstreinen en reistijden, in combinatie met
kort volgen, op de OV SAAL-corridor überhaupt goederenvervoer mogelijk via de Hanzelijn,
zolang er geen spoorverdubbeling is gerealiseerd in Almere?
antwoord 1
Ja. Ik heb in 2010 en in 2011 twee tracébesluiten vastgesteld voor de korte termijn
maatregelen OV SAAL op de Zuidtak in Amsterdam en op de Flevolijn. Zodra deze korte
termijn maatregelen zijn gerealiseerd (de verwachting is december 2016), is één goederenpad
per uur per richting over de Flevolijn mogelijk; ook de Hanzelijn is ingericht op
een goederenpad per uur per richting. Bij de korte termijn maatregelen in de OV SAAL-corridor
is geen spoorverdubbeling in Almere opgenomen.
vraag 2
Is de routering van al het goederenvervoer via de Hanzelijn nog steeds randvoorwaarde
voor het OV SAAL-project?
antwoord 2
Goederenvervoerders zijn vrij in het kiezen van hun route. Na realisatie van het project
OV SAAL KT (korte termijn maatregelen) zal met name voor goederenvervoer tussen de
Rotterdamse haven en Noord-Nederland de routering
via de Flevo- en Hanzelijn aantrekkelijk zijn, omdat deze route korter is dan via
de Gooi- en Veluwelijn. Daarmee vervalt de mogelijkheid van goederenvervoer via de
Gooi- en de Veluwelijn overigens niet en kan het zijn dat er goederentreinen via deze
laatste route blijven rijden.
vraag 3
Wat is de uiterste datum voor doorvoering van de verplaatsing van de Veluwelijn naar
de Hanzelijn?
antwoord 3
Vanaf 2017, als de capaciteit van de Flevo- en Hanzelijn ruimte biedt voor een goederenpad
per uur per richting, wordt een verschuiving van het goederenvervoer van de Gooi-
en Veluwelijn naar de Flevo-en Hanzelijn verwacht. Tot die tijd zal er sprake zijn
van incidenteel goederenvervoer over Flevo- en Hanzelijn.
Ik vertrouw erop hiermee de mondelinge vragen van mevrouw Wiegman-Meppelink beantwoord
te hebben.
De minister van Infrastructuur en Milieu,
M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus