Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 juni 2012
Tijdens de tweede termijn van het overleg met uw Kamer op 14 juni jl. (Handelingen
II 2011/12, nr. 96) over het wetsontwerp Basisnet is onder andere gesproken over het vervoer van gevaarlijke
stoffen via de spoorroute Elst (aansluiting Betuweroute) – Arnhem – Zutphen – Oldenzaal/grens.
Beleidsuitgangspunt is dat het vervoer van gevaarlijke stoffen zoveel mogelijk over
de Betuweroute wordt geleid. Het gebruik van de spoorroute Elst – Oldenzaal wordt
binnen de kaders van Basisnet desondanks mogelijk gemaakt, omdat het voor transporten
tussen enerzijds Rotterdam en anderzijds Scandinavië, Noord- en Oost-Duitsland, Polen
en Tsjechië de kortste route is. Ook voor de Duitse autoriteiten is gebruik van de
route over Oldenzaal van belang. Zij wijzen er op dat het Ruhrgebied intensief bebouwd
is, en dat men geen behoefte heeft om goederentreinen, onder andere beladen met gevaarlijke
stoffen, onnodig door het Ruhrgebied te laten rijden.
In Basisnet zijn de risicoplafonds langs de route Elst – Oldenzaal zodanig vastgelegd,
dat op geen enkele locatie kwetsbare bebouwing binnen de veiligheidszone ligt, en
dat geen overschrijding van de oriënterende waarde van het groepsrisico vanwege het
vervoer van gevaarlijke stoffen zal optreden.
Vanuit de Kamer is tijdens het debat gevraagd of het mogelijk zou kunnen zijn om minder
vervoer van gevaarlijke stoffen via deze spoorroute te laten afwikkelen, en of daarover
met Duitsland overlegd is. Eind maart jl. is door mijn ministerie en ProRail overleg
gevoerd met het Duitse Bundesministerium für Verkehr, Bau und Stadtentwicklung (BMVBS)
en DB Netz. In dat overleg is onder andere gesproken over de mogelijkheid om minder
spoorgoederenvervoer (waaronder vervoer van gevaarlijke stoffen) via de grensovergang
Oldenzaal /Bad Bentheim af te wikkelen en meer via Zevenaar/Emmerich. De Duitse autoriteiten
hechten eraan dat het spoorvervoer over de Nederlands-Duitse grens afgewikkeld blijft
worden via alle drie bestaande grensovergangen: Oldenzaal, Zevenaar en Venlo, zoals
thans ook gebruikelijk is, en zoals is afgesproken tussen beide landen in de Overeenkomst
van Warnemünde.
Aan Duitse zijde bestaat dus geen steun voor een eventuele concentratie van het goederenvervoer
via de grensovergang Zevenaar/Emmerich. Daarbij speelt mee dat de spoorlijn die in
Duitsland aansluit op de grensovergang Oldenzaal / Bad Bentheim nog zeer ruime restcapaciteit
heeft, wat niet geldt voor de spoorlijnen in het Ruhrgebied die aansluiten op de Betuweroute
en de spoorlijn Zevenaar/grens – Oberhausen.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
De minister van Infrastructuur en Milieu,
M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus