Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 juni 2013
In reactie op uw verzoek van 16 mei jl. verstrekken wij met deze brief nadere informatie
inzake Vessel Protection Detachements (VPDs).
Geweldsmonopolie
In de reactie op het rapport van de commissie-De Wijkerslooth (Kamerstuk 32 706, nr.19) heeft het kabinet de conclusies van de commissie ten aanzien van het geweldsmonopolie
onderschreven. In onze brief van 26 april jl. (Kamerstuk 32 706, nr. 44) constateren wij dat, onder specifieke omstandigheden, de overheid niet in staat
is de zorgplicht voor de veiligheid van koninkrijksgevlagde koopvaardijschepen in
het risicogebied nabij Somalië na te komen. Ook het bieden van veiligheid en rechtshandhaving
op andere wijze is niet volledig toereikend gebleken. Het kabinet maakt derhalve de
keuze om, in aanvulling op de inzet van VPDs, te voorzien in wet- en regelgeving die
de bescherming van bepaalde categorieën zeetransporten door gewapende particuliere
beveiliging onder strikte, nog nader te definiëren voorwaarden mogelijk maakt. Ten
aanzien van de beveiliging van geldtransporten bestaan wel mogelijkheden om toereikende
veiligheid en rechtshandhaving te bieden. Over de manier waarop dit gebeurt, is uw
Kamer door de minister van Veiligheid en Justitie eerder geïnformeerd, onder meer
in de antwoorden die op 14 mei jl. zijn gegeven op mondelinge vragen van lid Van Hijum
van uw Kamer over het inzetten van wapens bij geldtransporten (Handelingen II 2012/13,
nr. 81).
Voorwaarden
De Nederlandse Vereniging voor Kapiteins ter Koopvaardij (NVKK) heeft haar zorgen
geuit over de voorwaarden waaronder de inzet van gewapende particuliere beveiligers
op Koninkrijksgevlagde koopvaardijschepen mogelijk zal worden gemaakt. Wij nemen deze
zorgen serieus. Zoals vermeld in onze brief van 26 april jl. dient de inzet van gewapende
particuliere beveiligers aan boord van koopvaardijschepen aan strikte voorwaarden
te voldoen en met voldoende rechtstatelijke waarborgen te worden omkleed. Wij herhalen
dat er geen gewapende particuliere beveiligers kunnen worden ingezet voordat er een
wettelijke regeling is getroffen.
Het onderzoek naar de voorwaarden waaronder gewapende particuliere beveiligers zullen
worden toegestaan, is onderdeel van het wetgevingstraject. In dit kader zal de maritieme
sector, waaronder de NVKK en de vakbond voor zeevarenden (Nautilus), worden geconsulteerd.
Relatie beleidsdoorlichting en voorgenomen wetsvoorstel
In de Defensiebegroting voor 2011 is vastgelegd dat Defensie in 2013 de beleidsdoorlichting
«Bescherming scheepvaart nabij Somalië» zal uitvoeren. De beleidsdoorlichting heeft
betrekking op de instrumenten die Defensie in het kader van piraterijbestrijding heeft
ingezet in de periode 2006 tot en met 2012. Dit betreft de inzet in missies van de
Navo, de EU, de Combined Maritime Forces en de inzet van VPD’s. Er zal in kaart worden gebracht welke effecten deze inzet
heeft gehad op de veiligheid op zee nabij Somalië.
De beleidsdoorlichting wordt uitgevoerd op basis van eerdere evaluaties van het te
onderzoeken beleidsterrein (synthese-onderzoek)1. Voor het deel dat betrekking heeft op de inzet van VPDs zullen onder andere de driemaandelijkse
evaluaties en de brede evaluatie uit 2012 worden geraadpleegd. Uit deze evaluaties
blijkt onder meer dat Defensie niet alle aanvragen voor een VPD kan inwilligen en
dat aanvragen zijn afgewezen. Deze informatie ligt ook ten grondslag aan de keuze
van dit kabinet om een wetsvoorstel in te dienen om gewapende particuliere beveiliging
op Koninkrijksgevlagde koopvaardijschepen mogelijk te maken. Voor een nadere toelichting
verwijzen wij naar de brief van 13 mei jl. «Toelichting relatie beleidsdoorlichting
bescherming kwetsbare schepen nabij Somalië en het kabinetsstandpunt VPDs» (Kamerstuk
32 706, nr. 46).
De minister van Defensie,
J.A. Hennis-Plasschaert
De minister van Buitenlandse Zaken,
F.C.G.M. Timmermans
De minister van Veiligheid en Justitie,
I.W. Opstelten
De minister van Infrastructuur en Milieu,
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus