32 668 Structuurvisie ZuidasDok

Nr. 10 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 27 juni 2014

In deze brief ga ik in op twee moties over doortrekking van de Noord/Zuidlijn en een motie en een toezegging over de OV-tunnel en OV-knoop in Amstelveen.

Moties doortrekking Noord/Zuidlijn

Over mogelijke doortrekking van de Noord/Zuidlijn zijn twee moties ingediend. Destijds is aangegeven deze beide moties te zien als ondersteuning van beleid1.

Het betreft allereerst de motie van het lid Wiegman-van Meppelen Scheppink over het mogelijk houden van doortrekking van de Noord/Zuidlijn naar Amstelveen en bij de uitwerking van de Amstelveenlijn als tram zoveel mogelijk rekening houden met een toekomstige doortrekking van de Noord/Zuidlijn (Kamerstuk, 32 668, nr. 4).

Bij de verdere uitwerking van het project Zuidasdok zal bij het onder de grond brengen van de A10 er constructief rekening mee worden gehouden dat een metroverbinding met Amstelveen in de toekomst niet onmogelijk wordt gemaakt. In de recente door mijn ministerie uitgebrachte Nota van Beantwoording, Zienswijzen op de kennisgeving projectMER Zuidasdok (p. 2, maart 2014) is dit geantwoord op vragen uit de omgeving.

De stadsregio Amsterdam heeft bij de uitwerking van de verbinding van Amsterdam-Zuid naar Amstelveen expliciet gekozen voor een tramverbinding naar Amstelveen. Het feit dat daarbij een aantal kruisingen van het tramverkeer met langzaam verkeer en autoverkeer ongelijkvloers worden ingericht kan een eventuele toekomstige metroverbinding makkelijker maken.

In de motie van het lid De Rouwe (Kamerstuk 32 668, nr. 7) over een mogelijke toekomstige doortrekking van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol wordt gevraagd om expliciet onderzoek te doen naar het doortrekken van de Noord/Zuidlijn.

In het schriftelijk overleg over de structuurvisie Zuidasdok (Kamerstuk 32 668, nr. 3, blz. 23) had ik u reeds laten weten dat de mogelijkheid van doortrekking van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol blijft bestaan.

De afgelopen jaren zijn er diverse onderzoeken verricht:

  • In 2005 heeft de stadsregio Amsterdam onderzoek gedaan naar deze

  • OVverbinding (Corridor Amsterdam-Schiphol-Haarlemmermeer).

  • In het kader van het project OV SAAL is in samenwerking met de betrokken overheden in 2009 zowel een tweede spoorverbinding als doortrekking van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol onderzocht.

  • In het najaar van 2012 is onderzoek in het kader van het project SMASH afgerond en zijn de resultaten gedeeld met alle betrokken partijen.

  • In april 2014 is in het kader van het MIRT-onderzoek station Schiphol door NS, Prorail, stadsregio Amsterdam, Schiphol en mijn ministerie gezamenlijk vervoer- en verkeeronderzoek afgerond, waarin ook doortrekking van de Noord/Zuidlijn een van de scenario’s was.

De bevindingen van deze onderzoeken zijn in hoge mate vergelijkbaar. Voor de doortrekking van de Noord/Zuidlijn zijn vele kunstwerken nodig die leiden tot hoge investeringskosten. Het aantal reizigers, dat gebruik maakt van deze verbinding, is, ook wanneer met alle voorziene ruimtelijk-economische ontwikkelingen rekening wordt gehouden, is daarentegen beperkt.

Een verklaring hiervoor is dat met de trein vanaf station Amsterdam Zuid de verbinding naar Schiphol circa 10 minuten korter is dan met de metro. In het laatste onderzoek is vastgesteld dat een metroverbinding in het meest extreme scenario – een directe verbinding zonder tussenstops tussen Amstelveenseweg en Schiphol Plaza – circa 10% reizigers tussen Amsterdam Zuid en Schiphol vanuit de trein naar de metro trekt. Dit is onvoldoende om capaciteitsproblemen van het treinstation Schiphol in de nabije toekomst op te lossen en voor een goede vervoerwaarde van een doorgetrokken Noord/Zuidlijn.

Motie en toezegging OV-tunnel en OV-knoop in Amstelveen

In een motie van de leden Cramer en Vermeij heeft u verzocht in overleg te gaan met de regio over gezamenlijke financiering van een OV-tunnel naast een A9-tunnel en een OV-knoop met een doorgetrokken Noord/Zuidlijn in Amstelveen (TK, 31 700A, nr. 53). Tijdens het algemeen overleg MIRT op 22 juni 2010 is voor dit onderwerp tevens de toezegging gedaan u te informeren over de uitkomst.

Op 19 maart jongstleden zijn afspraken vastgelegd in een door alle betrokken overheden getekende wijzigingsovereenkomst Stroomlijnalternatief A1/A6/A9 SAA. Het met de gemeente Amstelveen in 2013 overeengekomen nieuwe ontwerp voor de A9 gaat niet langer uit van een tunnel, waardoor ook geen tunnel nodig is voor de HOV-bus. Gedurende de planuitwerkingsfase van het nieuwe ontwerp voor de A9 door Amstelveen zal in samenwerking met de ondertekenaars van deze overeenkomst de functionaliteit van het ontwerp voor het hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) geoptimaliseerd worden.

Ik beschouw hiermee de drie moties en (het betreffende deel van) de toezegging als afgedaan.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld


X Noot
1

Handelingen II 2011/12, nr. 105 item 42 blz. 94

Naar boven