32 637 Bedrijfslevenbeleid

Nr. 69 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 12 juli 2013

In het algemeen overleg van 9 april over de stand van zaken onderwijsmaatregelen Bèta Techniek heb ik uw Kamer toegezegd de evaluatierapporten van het programma Verbreding Techniek Basisonderwijs (VTB) en VTB-Pro toe te sturen.

Ik stuur u hierbij twee rapporten; de effectstudie van VTB-Pro en de vierde attitudemeting schooljaar 2010–20111. Deze projecten waren onderdeel van de stimuleringsprojecten van de regering in het kader van het Fonds Economische Structuurversterking (FES). Het fonds werd beheerd door de ministeries van Financiën en EZ. Kort voor de administratieve en financiële afronding van het VTB-Pro project in 2011 werd het FES opgeheven. Daarmee verviel ook de verantwoordingsprocedure. De eindverantwoording en subsidievaststelling is toen bij OCW neergelegd. In lijn met de FES doelstellingen is vastgesteld dat de aantallen studenten en leraren ruimschoots gehaald zijn en dat daarmee aan de projectdoelstellingen en de verplichtingen is voldaan.

VTB-Pro

In 2007 is het Platform Bèta Techniek gestart met VTB-Pro, een subsidieprogramma gericht op het stimuleren van interesse, kennis en vaardigheden rond wetenschap en techniek bij (aspirant-) leerkrachten. Uit de effectstudie blijkt dat voor zowel studenten als leerkrachten VTB-Pro heeft geleid tot een verbetering van de eigen vaardigheden en de vaardigheden om wetenschap- en techniekles te geven.

Inmiddels hebben de pabo’s kennisbases ontwikkeld ter versterking van de kenniscomponent van de pabo. In 2014–2015 voeren de pabo’s deze kennisbasis natuur & techniek in. In overleg met de scholen in het primair onderwijs bepalen pabo’s of er een profieldeel natuur en techniek wordt ingevoerd dat ook geschikt is voor postinitiële scholing. Alle pabo’s en scholen in het primair onderwijs maken afspraken over het aanbieden van profieldelen (initieel en/of post-initieel). Daarnaast wordt er de komende jaren geïnvesteerd in een meer structurele aanpak van wetenschap & techniek op de pabo’s, daarvoor verwijs ik u naar mijn brief over de uitwerking van het amendement Lucas en Jadnanansing (Kamerstuk 27 923, nr. 147) en het Techniekpact (Kamerstuk 32 637, nr. 57).

VTB

De attitudemeting is voor het vierde achtereenvolgende jaar uitgezet onder VTB-scholen in het najaar van 2010. Het instrument is in opdracht van Programma VTB ontwikkeld om te meten hoe leerlingen van groep 8 in het basisonderwijs staan tegenover techniek en wetenschap.

De bevindingen uit de vierde meting sluiten aan bij de bevindingen uit de eerdere metingen: jongens staan doorgaans positiever tegenover techniek en tegenover wetenschap dan meisjes, bij wetenschap zijn de verschillen tussen jongens en meisjes minder groot. Voor meisjes en techniek gebeurt er al een heleboel. Zo is contact met vrouwelijke bèta/technische beroepsbeoefenaars voor het keuzeproces van havo/vwo-meisjes essentieel. VHTO (Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek) voert in dit kader activiteiten uit door heel Nederland.

Midtermreview

In de zomer start de proces- en effectevaluatie van «Meer betere bèta’s», het activiteitenplan van Platform Bèta Techniek voor het bevorderen van de aandacht voor bèta/techniek in het PO en VO. Eind dit jaar stuur ik u deze uitkomsten op, waarbij ik ook zal besluiten welke (effectieve) activiteiten worden voortgezet in 2014 en 2015.

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, S. Dekker


X Noot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer

Naar boven