Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 12 juli 2013
In het algemeen overleg van 9 april over de stand van zaken onderwijsmaatregelen Bèta
Techniek heb ik uw Kamer toegezegd de evaluatierapporten van het programma Verbreding
Techniek Basisonderwijs (VTB) en VTB-Pro toe te sturen.
Ik stuur u hierbij twee rapporten; de effectstudie van VTB-Pro en de vierde attitudemeting
schooljaar 2010–20111. Deze projecten waren onderdeel van de stimuleringsprojecten van de regering in het
kader van het Fonds Economische Structuurversterking (FES). Het fonds werd beheerd
door de ministeries van Financiën en EZ. Kort voor de administratieve en financiële
afronding van het VTB-Pro project in 2011 werd het FES opgeheven. Daarmee verviel
ook de verantwoordingsprocedure. De eindverantwoording en subsidievaststelling is
toen bij OCW neergelegd. In lijn met de FES doelstellingen is vastgesteld dat de aantallen
studenten en leraren ruimschoots gehaald zijn en dat daarmee aan de projectdoelstellingen
en de verplichtingen is voldaan.
VTB-Pro
In 2007 is het Platform Bèta Techniek gestart met VTB-Pro, een subsidieprogramma gericht
op het stimuleren van interesse, kennis en vaardigheden rond wetenschap en techniek
bij (aspirant-) leerkrachten. Uit de effectstudie blijkt dat voor zowel studenten
als leerkrachten VTB-Pro heeft geleid tot een verbetering van de eigen vaardigheden
en de vaardigheden om wetenschap- en techniekles te geven.
Inmiddels hebben de pabo’s kennisbases ontwikkeld ter versterking van de kenniscomponent
van de pabo. In 2014–2015 voeren de pabo’s deze kennisbasis natuur & techniek in.
In overleg met de scholen in het primair onderwijs bepalen pabo’s of er een profieldeel
natuur en techniek wordt ingevoerd dat ook geschikt is voor postinitiële scholing.
Alle pabo’s en scholen in het primair onderwijs maken afspraken over het aanbieden
van profieldelen (initieel en/of post-initieel). Daarnaast wordt er de komende jaren
geïnvesteerd in een meer structurele aanpak van wetenschap & techniek op de pabo’s,
daarvoor verwijs ik u naar mijn brief over de uitwerking van het amendement Lucas
en Jadnanansing (Kamerstuk 27 923, nr. 147) en het Techniekpact (Kamerstuk 32 637, nr. 57).
VTB
De attitudemeting is voor het vierde achtereenvolgende jaar uitgezet onder VTB-scholen
in het najaar van 2010. Het instrument is in opdracht van Programma VTB ontwikkeld
om te meten hoe leerlingen van groep 8 in het basisonderwijs staan tegenover techniek
en wetenschap.
De bevindingen uit de vierde meting sluiten aan bij de bevindingen uit de eerdere
metingen: jongens staan doorgaans positiever tegenover techniek en tegenover wetenschap
dan meisjes, bij wetenschap zijn de verschillen tussen jongens en meisjes minder groot.
Voor meisjes en techniek gebeurt er al een heleboel. Zo is contact met vrouwelijke
bèta/technische beroepsbeoefenaars voor het keuzeproces van havo/vwo-meisjes essentieel.
VHTO (Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek) voert in dit kader
activiteiten uit door heel Nederland.
Midtermreview
In de zomer start de proces- en effectevaluatie van «Meer betere bèta’s», het activiteitenplan
van Platform Bèta Techniek voor het bevorderen van de aandacht voor bèta/techniek
in het PO en VO. Eind dit jaar stuur ik u deze uitkomsten op, waarbij ik ook zal besluiten
welke (effectieve) activiteiten worden voortgezet in 2014 en 2015.
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
S. Dekker