32 404 Programma hoogfrequent spoorvervoer

Nr. 66 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 28 augustus 2013

Met deze brief wil ik u informeren over de besluiten die ik ten aanzien van de middellange termijn maatregelen van het project Openbaar Vervoer Schiphol Amsterdam Almere Lelystad (OV SAAL MLT) in goed overleg met de sector en gezamenlijk met de regionale overheden genomen heb.

Zoals u weet is in het kader van OV SAAL reeds een pakket van korte termijn maatregelen in uitvoering waarmee de betrouwbaarheid en kwaliteit van het treinproduct ten opzichte van vandaag de dag sterk verbeterd wordt. Vanaf 2016 wordt bij voldoende vervoersvraag een kwartierdienst gereden op de SAAL corridor. Dat wil zeggen 4 Intercity’s per uur van Almere richting Amsterdam Centraal, 4 Intercity’s richting Amsterdam Zuid en 4 Sprinters. Met dit pakket gaat een investering van ca. € 900 mln gemoeid. De oplevering en indienststelling is voor eind 2016 voorzien.

Bij alle partijen bestaat de wens de kwaliteit van de dienstregeling na gereed komen van het korte termijn pakket verder te verbeteren. Voorts bestaat de nadrukkelijke wens om ook invulling te geven aan de ambitie van hoogfrequent spoorvervoer in deze corridor.

In het voorjaar van 2013 heb ik met de regio reeds besloten om in te zetten op de invoering van het beveiligings- en besturingssysteem ERTMS voor OV SAAL. Tevens is afgesproken om een reservering te maken voor de overige noodzakelijke maatregelen zoals transfer, opstelcapaciteit. Zie hiertoe mijn brief van 5 april 2013 (Kamerstuk 32 404, nr. 63). Hiervoor heb ik in totaal € 295 mln. beschikbaar gesteld

Met de betrokken regionale partijen heb ik nu besloten om aanvullend een investering te doen waarmee de kwaliteitssprong naar hoogfrequent spoorvervoer concreet mogelijk wordt. Het betreft de uitbreiding van station Weesp van 6 naar 8 sporen. Deze variant voorziet in twee extra sporen in Weesp zodat de IC’s de Sprinters in deze corridor daar kunnen passeren. De kosten voor deze maatregel zijn geraamd op € 126 mln. Na oplevering van deze infra-uitbreiding en ERTMS kan iedere tien minuten een Intercity en iedere tien minuten een Sprinter rijden op de SAAL-corridor. Daarnaast nog eens vier IC’s per uur vanuit Flevoland naar Amsterdam Centraal. En ook op de Gooilijn kan iedere tien-minuten een Sprinter rijden. Kortom een aantrekkelijk vervoerproduct voor deze metropoolregio dat tevens bijdraagt aan een hoogwaardige en robuuste ontsluiting van Almere en dat de ontwikkelingen aldaar maar ook op de Zuidas en Schiphol een krachtige impuls kan geven. Maar ook voor de periode dat er nog niet volledig hoogfrequent wordt gereden biedt deze variant extra flexibiliteit en betere bijstuurmogelijkheden in geval van verstoringen op de corridor. Dit sluit goed aan bij de doelstellingen van de Lange Termijn Spoor Agenda.

Een belangrijke voorwaarde voor dit besluit is het realiseren van de woningbouwopgave in Almere zoals in de ontwerp Rijksstructuurvisie Amsterdam Almere Markermeer voorzien.

Met de regionale overheden en de sector heb ik afgesproken om zodra de infrastructuur is opgeleverd en het technisch mogelijk is allereerst in de spits met de introductie van hoogfrequent spoorvervoer beginnen. Ik ga er vanuit dat dit in het jaar 2023 mogelijk wordt. Ik zal samen met de NS en de betrokken partijen nader bezien hoe dit op een aantrekkelijke wijze kan worden vormgegeven. Voor de ingroeiperiode vanaf 2023 reserveer ik € 20 mln. voor eventuele aanloopkosten.

Met de regionale overheden heb ik tevens afgesproken om uit het OV SAAL budget een bedrag van € 40 mln. beschikbaar te maken voor een goede inpassing. Daarvan wordt € 20 mln. door de regio ingezet ten behoeve van een goede inpassing van de hoogfrequente dienstregeling binnen de OV SAAL corridor. De resterende € 20 mln. zal ik gereserveerd houden voor een goede inpassing in Weesp, welke onderdeel uitmaakt van de planstudie 8-sporig Weesp. Hierbij zal ik de regio betrekken.

Voorts heb ik afgesproken dat ik er zorg voor zal dragen dat de dienstregeling op het spoor en de brugopeningen van de Vechtbrug bij Weesp op elkaar worden afgestemd. Met de regio en de vervoerder zal ik afspraken maken op welke wijze het vaarverkeer: vóór de ochtendspits, ná de avondspits, en in de zomerperiode en in de weekeinden ook overdag de brug kan passeren.

Samengevat stel ik voor de infra-uitbreiding, ERTMS en de overige maatregelen op de middellange termijn in totaal € 497 mln. beschikbaar naast de € 900 mln. die op korte termijn reeds in de OV SAAL-corridor worden geïnvesteerd. De resterende middelen uit het OV SAAL budget houd ik vooralsnog beschikbaar voor de gehele spoorportefeuille, mede gezien de lopende uitwerking van de Lange Termijn SpoorAgenda.

Met de bovengenoemde besluiten wordt een grote kwaliteitssprong gemaakt voor de reiziger op de belangrijke OV SAAL-corridor. In totaal investeer ik hiermee rond 1,4 mld. in deze corridor om de ruimtelijke en economische ontwikkelingen te faciliteren en te stimuleren. Dit levert bovendien een belangrijke impuls op voor de werkgelegenheid.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

Naar boven