32 336 Dierproeven

Nr. 13 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 4 juni 2013

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) geeft op grond van de Wet op de dierproeven (WOD) een vergunning af aan instellingen om dierproeven te mogen verrichten en/of een vergunning om proefdieren te mogen fokken en af te leveren. De Wet op de dierproeven, waarvoor ik sinds 1 januari 2013 verantwoordelijk ben, stelt eisen aan de verleningsprocedure, waaronder publicatie van een mededeling in de Staatscourant over verleende en ingetrokken vergunningen. Met deze brief wil ik uw Kamer informeren dat deze mededelingen als gevolg van een administratieve fout niet in de Staatscourant zijn gepubliceerd. Ik betreur deze fout ten zeerste en heb inmiddels maatregelen genomen. Ik ga in deze brief in op de gevolgen hiervan en de genomen maatregelen.

Publicatie mededeling verlening vergunningen Wet op de Dierproeven

Op grond van de Wet op de Dierproeven kan de minister een vergunning verlenen aan instellingen om dierproeven te mogen verrichten en/of een vergunning om proefdieren te mogen fokken en af te leveren. Tot 1 januari 2013 lag deze bevoegdheid bij de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Vanaf 1 januari ligt deze bevoegdheid bij de Staatssecretaris van Economische Zaken. De inspecteur-generaal van de NVWA is gemandateerd om namens de bewindspersoon de vergunningen af te geven of in te trekken.

Elke aanvraag voor deze vergunningen wordt door de NVWA beoordeeld. Hiervoor wordt door een voor de Wet op de dierproeven aangewezen inspecteur een inspectie uitgevoerd om te zien of de aspirant-vergunninghouder aan de wet voldoet. Op basis van het advies van de inspecteur wordt de vergunning verleend.

De Wet op de Dierproeven stelt in artikel 4 en 7 tevens dat mededeling moet worden gedaan in de Staatscourant van het verlenen en het intrekken van de betreffende vergunningen.

Op 29 mei 2013 bleek dat de mededelingen over 14 verleende en 4 ingetrokken vergunningen door een fout in het administratieve proces van de NVWA niet in de Staatscourant zijn gepubliceerd.

Het betreft de volgende typen besluiten:

 

2011

2012

2013

Totaal

7

8

3

– Intrekkingen

4

-

-

– Verleningen, w.v.:

3

8

3

verrichten van dierproeven

2

6

2

fokken en afleveren van proefdieren

1

2

1

De NVWA heeft de mededelingen over de beschikkingen uit 2011 en 2012 destijds (medio 2012) wel aangeboden voor publicatie aan de Staatscourant. De NVWA heeft de publicatieprocedure echter per abuis niet afgerond, waardoor de mededelingen niet zijn gepubliceerd.

De 18 vergunningen zijn wel volgens de juiste procedure aan de aanvragers verleend dan wel ingetrokken.

In het jaarverslag van de NVWA over dierproeven «Zodoende», zijn de verleende en ingetrokken vergunningen van dat verslagjaar alsmede alle instellingen die er in het verslagjaar een vergunning voor het verrichten van dierproeven hadden, wel vermeld.

Juridische consequenties niet-publiceren

Met het toezenden van de beschikking tot vergunningverlening danwel intrekking aan de aanvrager wordt het besluit kenbaar gemaakt en is het in werking getreden. Daarmee vangt ook de bezwaartermijn aan.

Als gevolg van het niet-publiceren van de mededeling kan het zijn dat andere belanghebbenden dan de aanvrager, geen kennis hebben kunnen nemen van het besluit tot verlening danwel intrekking van een vergunning aan een instelling voor het mogen verrichten van dierproeven of het mogen opfokken en afleveren van proefdieren. Zij hebben dan mogelijk onvoldoende gelegenheid gehad om eventuele bezwaren tegen een besluit kenbaar te maken.

Belanghebbenden die door publicatie in de Staatscourant alsnog op de hoogte zijn geraakt van deze besluiten kunnen daartegen bezwaar maken. Deze belanghebbenden kunnen zich beroepen op een verschoonbare termijnoverschrijding als bedoeld in artikel 6:11 van de Algemene wet Bestuursrecht (Awb). In de rechtspraak wordt aangenomen dat deze belanghebbenden na de publicatie in de Staatscourant twee weken de tijd hebben om alsnog bezwaar te maken. Bezwaren die na die twee weken worden ingediend zijn in beginsel niet-ontvankelijk omdat niet meer met succes een beroep kan worden gedaan op een verschoonbare termijnoverschrijding. Het maken van bezwaar leidt er overigens niet toe dat (de werking van) de vergunning wordt geschorst.

Een en ander betekent wel dat vergunningen die al enige jaren geleden verleend zijn en gebruikt worden, nog niet onherroepelijk zijn. Nu de mededelingen alsnog zijn gepubliceerd, zouden er nog bezwaren kunnen worden ingediend tegen deze vergunningen.

Genomen maatregelen

De volgende maatregelen zijn genomen om de fout te herstellen:

  • De NVWA heeft de mededelingen over de 18 betreffende vergunningen op 30 en 31 mei jl. alsnog ter publicatie voor de Staatscourant aangeboden.

  • De NVWA heeft haar procedures aangepast om te zorgen dat afgegeven en ingetrokken vergunningen in het vervolg conform de eisen van de Wet op de Dierproeven in de Staatscourant worden gepubliceerd;

  • De NVWA stelt een onderzoek in om te toetsen of zij op andere terreinen waar een wettelijke eis tot publicatie in de Staatscourant geldt conform de voorgeschreven procedure handelt.

De staatssecretaris van Economische Zaken, S.A.M. Dijksma

Naar boven