Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 november 2013
Tijdens het algemeen overleg ten behoeve van de JBZ-raad van 7 en 8 oktober jl. (Kamerstuk
32 317, nr. 195) heb ik toegezegd dat ik samen met het ministerie van Financiën zal nagaan hoe het
toezicht op de financiële uitgaven van het Europees Agentschap Frontex in de Europese
Unie is geregeld. Met deze brief doe ik mijn toezegging aan uw Kamer gestand.
De controle van Frontex valt binnen het horizontale juridisch kader van het Financieel
Reglement van de EU-Begroting (Verordening EG 966/2012). Frontex is een autonoom Europees
agentschap en heeft eigen financiële uitvoeringsregels die binnen dit juridische kader
vallen. Op basis van een werkprogramma stelt Frontex jaarlijks een begroting op. Deze
begroting wordt vastgesteld door de Raad van Bestuur van Frontex. In de Raad van Bestuur
zijn alle lidstaten en de Commissie vertegenwoordigd. Na vaststelling in de Raad van
Bestuur wordt de begroting van Frontex vastgesteld door de Begrotingsautoriteit. Deze
wordt gevormd door het Europees Parlement en de Raad van Ministers.
Voor de financiële verantwoording moet Frontex een jaarverslag opstellen en de uitgaven
verantwoorden. Gelijk aan de procedure van de begroting worden het jaarverslag en
de jaarrekeningen voor akkoord voorgelegd aan de Raad van Bestuur en de Begrotingsautoriteit.
Daarnaast voert de interne auditdienst van de Europese Commissie jaarlijks systeemaudits
uit bij Frontex.
Rol Europese Rekenkamer
Op basis van artikel 287 van het Werkingsverdrag van de Europese Unie heeft de Europese
Rekenkamer het mandaat om op te treden als onafhankelijke externe auditor van Frontex.
Dit betekent dat de Europese Rekenkamer een zogenoemd «Statement of Assurance» afgeeft,
zoals dat ook gebeurt voor de EU-begroting als geheel. De Europese Rekenkamer (ERK)
controleert de jaarrekeningen van Frontex en geeft een (gekwalificeerd) oordeel over
de betrouwbaarheid van de rekeningen en over de rechtmatigheid van de inkomsten en
uitgaven van Frontex. Ook beoordeelt de ERK jaarlijks of het management van Frontex
zijn verantwoordelijkheden voor het opzetten van een goed functionerend intern controlesysteem
nakomt. De Europese Rekenkamer hanteert voor dit onderzoek internationale auditstandaarden
zoals die gelden voor publieke organen en publieke rekenkamers, inclusief een procedure
van hoor en wederhoor met het bestuur van Frontex.
De rapporten van de Europese Rekenkamer zijn gericht aan het Europees Parlement en
de Raad. De rapporten zijn beschikbaar via de website van de Europese Rekenkamer (www.eca.eu
). Het Europees Parlement beslist op basis van deze rapporten en na advies van de
Raad te hebben ingewonnen, of het kwijting verleent (decharge) aan het bestuur van
Frontex. Dit proces voltrekt zich overeenkomstig aan en gelijktijdig met de reguliere
jaarlijkse dechargeprocedure van de EU-begroting. De Raad geeft hierbij advies waarna
het Europees Parlement beslist of het decharge verleent aan het agentschap in kwestie.
In antwoord op de vraag of het mogelijk is om niet alleen de rechtmatigheid maar ook
de doelmatigheid van Frontex te controleren, verwijs ik naar het mandaat van de Europese
Rekenkamer zoals neergelegd in artikel 287 lid 4 van het Werkingsverdrag van de EU.
Hieruit volgt dat de Europese Rekenkamer de bevoegdheid heeft om speciale onderzoeken
te verrichten en speciale rapporten uit te brengen, ook over agentschappen zoals Frontex.
De Europese Rekenkamer gaat als onafhankelijk instituut over zijn eigen werkprogramma,
maar kan door de Raad of van het Europees Parlement worden uitgenodigd tot het doen
van bepaalde specifieke onderzoeken.
De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, F. Teeven