32 123 X Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2010

Nr. 158 BRIEF VAN DE MINISTER VAN DEFENSIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 15 september 2010

Met deze brief informeer ik u over vier projecten op het gebied van luchttransport. Het betreft de stand van zaken van de projecten «Strategic Airlift Capability C-17», «Aanschaf derde en vierde C-130», «Derde DC-10» en «Chinook uitbreiding en versterking». In deze brief komen de ontwikkelingen aan de orde sinds de brief van 26 oktober 2009 en de beantwoording van de schriftelijke vragen daarover op 6 november 2009 (Kamerstukken 32 123 X, nrs. 16 en 25).

Strategic Airlift Capability C-17 (SAC C-17)

Het project «SAC C-17» behelst een vergroting van de strategische luchttransportcapaciteit ter ondersteuning van het expeditionaire optreden van de krijgsmacht door de deelneming aan een internationale pool van drie C-17 transportvliegtuigen. De toestellen zijn ondergebracht bij de daartoe opgerichte Heavy Airlift Wing (HAW) op Papa Airbase in Hongarije. De beschikbare vlieguren van het C-17 initiatief worden naar rato over de landen verdeeld. Met een aandeel van 15,8 procent betekent dit voor Nederland in 2010 een capaciteit van 356 vlieguren, die vooral worden gebruikt voor de redeployment van het materieel uit Afghanistan. Het aantal vlieguren voor 2011 moet nog worden vastgesteld.

Aanvankelijk was voorzien dat het onderhoud zou worden uitgevoerd in de Verenigde Staten. Op grond van de eerste operationele ervaringen is echter gebleken dat de uitvoering van het onderhoud in Hongarije voordelen biedt. Hierdoor kunnen het aantal operationele vlieguren en de beschikbaarheid van vliegtuigbemanningen worden vergroot. De landen die deelnemen aan het C-17 initiatief hebben ingestemd met de bouw van een onderhoudshangaar op Papa Airbase. Voor Nederland is met deze investering een bedrag van € 4,5 miljoen gemoeid. Dit bedrag kan uit het gezamenlijke projectbudget van het ministerie van Defensie en van Buitenlandse zaken worden gefinancierd. Van het Nederlandse projectbudget is inmiddels 92 procent besteed. De laatste betalingen zijn voorzien voor 2012.

Derde en vierde C-130

De in 2005 aangeschafte derde en vierde C-130 transportvliegtuigen zijn inmiddels gemoderniseerd tot de C-130H configuratie. Ook hebben zij een Cockpit Upgrade programma en een Cabin Safety Improvement programma ondergaan en zijn zij voorzien van zelfbeschermingsmiddelen. Het projectbudget met een omvang van € 65,6 miljoen is niet gewijzigd. Op 2 maart jl. is het eerste van de twee toestellen overgedragen aan het Commando luchtstrijdkrachten en het tweede toestel volgde op 15 juli. Na de overdracht is begonnen met de operationele test- en evaluatiefase die naar verwachting eind 2010 zal worden voltooid. De komende periode worden werkzaamheden verricht aan het zelfbeschermingsysteem van de vliegtuigen om de geconstateerde gebreken te verhelpen. Om te kunnen voldoen aan de richtlijnen van Defensie voor het vervoer van personen zullen ook werkzaamheden worden uitgevoerd aan het zuurstofsysteem. De C-130 simulator wordt naar verwachting nog in september 2010 opgeleverd.

Vanaf eind 2010 zullen ook de twee reeds in gebruik zijnde C-130»s achtereenvolgens een moderniseringsprogramma ondergaan van ruim een half jaar. Deze modernisering duurt naar verwachting tot begin 2012.

Derde DC-10

In 2004 is een derde DC-10 toestel voor strategisch luchttransport aangeschaft. Het project «Derde DC-10» omvat onder meer een Cockpit Upgrade programma en een aanpassing van het interieur.

Eind 2009 was de verwachting dat de derde DC-10, inclusief de nieuwe cockpit maar nog zonder de aanpassing van het interieur, in de eerste helft van 2010 zou worden geleverd. Er is echter meer tijd nodig voor de oplossing van de problemen met de vluchtsoftware die in 2009 aan het licht kwamen. Begin juli is nieuwe software getest waaruit bleek dat de gebreken nog niet volledig zijn verholpen. De software kan wel worden gebruikt voor de simulator voor de (K)DC-10 die in mei jl. aan Defensie is geleverd. Een volgende test is voorzien voor oktober. Indien deze test leidt tot een succesvol resultaat en ook de benodigde technische documentatie is geleverd, kan de certificering voor de luchtwaardigheid beginnen. Bij een geslaagde certificering zou het toestel vervolgens eind 2010 door Fokker aan Defensie kunnen worden overgedragen.

Na de oplevering van de DC-10 is het toestel operationeel inzetbaar voor vrachtvervoer. Een studie om het toestel geschikt te maken voor passagiersvervoer door een aanpassing van het interieur is inmiddels voltooid. Met de aanbesteding kan worden begonnen zodra er meer zekerheid is over de planning van de voltooiing van het Cockpit Upgrade programma. Met het project is een bedrag van € 45,3 miljoen gemoeid. Dit budget is niet gewijzigd.

Chinook uitbreiding en versterking

Het project «Chinook uitbreiding en versterking» betreft de verwerving van zes nieuwe Chinook-helikopters van Boeing. Met het project is een bedrag van € 364,1 miljoen gemoeid. Tijdens beproevingen van het prototype van de cockpit kwamen gebreken in de hard- en software aan het licht met als gevolg een vertraging van de levering van de helikopters.

In juni 2010 heeft Boeing Defensie geïnformeerd over de nieuwe projectplanning en heeft de fabrikant te kennen gegeven dat de problemen kunnen worden opgelost. Naar verwachting zal de eerste Chinook-helikopter niet zoals gemeld in de brief van 1 april jl. (Kamerstuk 32 123 X, nr. 117) vanaf midden 2011 worden geleverd, maar in het laatste kwartaal van 2011. Na de levering van de eerste Chinook-helikopter volgt de levering van de resterende vijf toestellen binnen de overeengekomen periode van zes maanden.

De minister van Defensie,

E. van Middelkoop

Naar boven