Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 29 november 2016
Op 11 april jl. heb ik uw Kamer geïnformeerd over de uitkomsten van het impactassessment
luchtverkeersleiding dat is uitgevoerd naar aanleiding van de motie Graus1. In deze brief heb ik aangegeven dat ik het bestuur van LVNL als werkgever heb gevraagd
om samen met de vakbond afspraken te maken over een herziening van de arbeidsvoorwaarden
van luchtverkeersleiders. Ik heb daarbij gevraagd om, in lijn met het advies van de
commissie-Vreeman en rekening houdend met de uitkomsten van het impactassessment,
besprekingen te voeren over:
-
1. een plafond voor de bezoldiging;
-
2. een modernisering en flexibilisering van de prepensioenregeling;
-
3. een vergroting op korte termijn van de inzetbare capaciteit van luchtverkeersleiders.
In de voortgangsrapportage uitvoering Luchtruimvisie2 heb ik aangegeven dat de onderhandelingen zich in een afrondend stadium bevonden
en dat ik u hierover vóór het Algemeen Overleg van 30 november zal informeren.
De bijzondere algemene ledenvergadering van de vakbond van luchtverkeersleiders heeft
27 november jl. ingestemd met het akkoord. Dat houdt in dat het akkoord nu zal worden
ondertekend door beide partijen en zal ingaan op het moment dat de Wnt-3 in werking
treedt.
Inhoud akkoord
Het akkoord voorziet in drie belangrijke elementen en houdt rekening met de adviezen
van de commissie-Vreeman.
Luchtverkeersleiders krijgen in de toekomst een maximale bezoldiging van € 238.000
per jaar (advies Vreeman: € 243.000 euro). Voor de huidige groep blijven de bestaande
bezoldigingsrechten gerespecteerd zoals ook door de commissie-Vreeman is voorgesteld.
De prepensioenregeling wordt gemoderniseerd en geflexibiliseerd en vervangen door
een individueel keuzeverlofbudget. Nieuwe medewerkers gaan langer doorwerken, omdat
de leeftijd waarop men een beroep kan doen op de nieuwe regeling wordt gekoppeld aan
de AOW-leeftijd. Dat houdt in dat een nieuwe verkeersleider met de huidige pensioenleeftijd
niet op 55- of 58-jarige leeftijd verlof krijgt maar op 60-jarige leeftijd en dat
deze leeftijd meestijgt met de AOW-leeftijd.
Voor de huidige populatie luchtverkeersleiders is er in de overeenkomst een incentive
opgenomen, zodat zij – als zij daar gebruik van willen maken – vrijwillig langer door
kunnen werken. De verwachting is dat diverse verkeersleiders daar gebruik van gaan
maken. Daarmee komt er extra capaciteit beschikbaar.
Ik acht hiermee mijn verzoek aan LVNL in voldoende mate ingewilligd. Het is nu aan
het bestuur en werknemers om dit akkoord verder uit te voeren. Vanuit mijn ministerie
zal worden toegezien op de naleving hiervan.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
S.A.M. Dijksma