31 936 Luchtvaartbeleid

Nr. 262 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 13 maart 2015

Uw Kamer heeft op 24 februari jl. gevraagd om geïnformeerd te worden over het voorgenomen gesprek dat ik met de Franse Staatssecretaris van Transport, de heer Vidalies en de heren De Juniac en Elbers, respectievelijk de president-directeuren van Air France KLM en van KLM zou hebben (Handelingen II 2014/15, nr. 55, item 8). Ik heb dit de Kamer op 2 maart jl. toegezegd (Kamerstuk 31 936, nr. 261). Met deze brief wordt hieraan invulling gegeven.

Het waren constructieve gesprekken met de heren De Juniac en Elbers op 12 maart jl. in Parijs en met de heer Vidalies vandaag in Brussel.

Het belang van KLM en Schiphol voor de Nederlandse economie is aan de orde geweest, onder andere voor de werkgelegenheid bij KLM en op de luchthaven, evenals de implementatie van het strategisch plan Perform 2020 door Air France KLM en de invulling van de benodigde reorganisaties van respectievelijk KLM en Air France. Hierbij is verder onder meer de concurrentie met de low cost maatschappijen, de positie op de luchtvrachtmarkt alsmede de concurrentie uit de Golfregio aan de orde geweest.

Er is van de president-directeur van Air France KLM een bevestiging gekomen dat er geen verdere centralisatie van KLM activiteiten en bedrijfsonderdelen naar de Air France KLM holding in Parijs zal plaatsvinden. Hij heeft aangegeven dat er geen banen worden overgeheveld van het KLM hoofdkantoor in Amstelveen naar de hoofdvestiging van Air France KLM in Parijs. Ook is herbevestigd dat KLM een zelfstandig financieel beheer houdt. De Nederlandse stichtingen SAK I en SAK II, die 44% van de KLM aandelen hebben, en de in 2010 verlengde afspraken tussen de Nederlandse Staat en Air France KLM, de staatsgaranties, blijven in stand. Voor KLM zijn dit belangrijke bevestigingen.

De concurrentie met de Golfregio stond vandaag op de agenda van de EU Transportraad en was ook onderwerp van gesprek met de heer Vidalies. Nederland en Frankrijk steunen een mandaataanvraag voor EU onderhandelingen met de Golfstaten om eerlijke concurrentie te borgen. Het doel van deze onderhandelingen is om de EU vergaande instrumenten in handen te geven om op te treden wanneer de Golfstaten niet aan afspraken over eerlijke concurrentie voldoen. Dit betreft een probleem van de hele EU en zal derhalve in EU verband geadresseerd moeten worden.

Vanwege het grote belang dat alle partijen hechten aan een goede samenwerking en de wens om de ontwikkelingen bij Air France KLM op de voet te kunnen blijven volgen zal er periodiek gezamenlijk overleg gevoerd gaan worden.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

Naar boven