Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 maart 2015
Uw Kamer heeft op 24 februari jl. gevraagd om geïnformeerd te worden over het voorgenomen
gesprek dat ik met de Franse Staatssecretaris van Transport, de heer Vidalies en de
heren De Juniac en Elbers, respectievelijk de president-directeuren van Air France
KLM en van KLM zou hebben (Handelingen II 2014/15, nr. 55, item 8). Ik heb dit de Kamer op 2 maart jl. toegezegd (Kamerstuk 31 936, nr. 261). Met deze brief wordt hieraan invulling gegeven.
Het waren constructieve gesprekken met de heren De Juniac en Elbers op 12 maart jl.
in Parijs en met de heer Vidalies vandaag in Brussel.
Het belang van KLM en Schiphol voor de Nederlandse economie is aan de orde geweest,
onder andere voor de werkgelegenheid bij KLM en op de luchthaven, evenals de implementatie
van het strategisch plan Perform 2020 door Air France KLM en de invulling van de benodigde
reorganisaties van respectievelijk KLM en Air France. Hierbij is verder onder meer
de concurrentie met de low cost maatschappijen, de positie op de luchtvrachtmarkt
alsmede de concurrentie uit de Golfregio aan de orde geweest.
Er is van de president-directeur van Air France KLM een bevestiging gekomen dat er
geen verdere centralisatie van KLM activiteiten en bedrijfsonderdelen naar de Air
France KLM holding in Parijs zal plaatsvinden. Hij heeft aangegeven dat er geen banen
worden overgeheveld van het KLM hoofdkantoor in Amstelveen naar de hoofdvestiging
van Air France KLM in Parijs. Ook is herbevestigd dat KLM een zelfstandig financieel
beheer houdt. De Nederlandse stichtingen SAK I en SAK II, die 44% van de KLM aandelen
hebben, en de in 2010 verlengde afspraken tussen de Nederlandse Staat en Air France
KLM, de staatsgaranties, blijven in stand. Voor KLM zijn dit belangrijke bevestigingen.
De concurrentie met de Golfregio stond vandaag op de agenda van de EU Transportraad
en was ook onderwerp van gesprek met de heer Vidalies. Nederland en Frankrijk steunen
een mandaataanvraag voor EU onderhandelingen met de Golfstaten om eerlijke concurrentie
te borgen. Het doel van deze onderhandelingen is om de EU vergaande instrumenten in
handen te geven om op te treden wanneer de Golfstaten niet aan afspraken over eerlijke
concurrentie voldoen. Dit betreft een probleem van de hele EU en zal derhalve in EU
verband geadresseerd moeten worden.
Vanwege het grote belang dat alle partijen hechten aan een goede samenwerking en de
wens om de ontwikkelingen bij Air France KLM op de voet te kunnen blijven volgen zal
er periodiek gezamenlijk overleg gevoerd gaan worden.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld