Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 24 april 2013
Hierbij bied ik u het werkprogramma voor het advies Alderstafel Lelystad aan1, zoals dat door de heer Alders aan mij is aangeboden. Het werkprogramma is opgesteld
door en afgestemd met de leden van Alderstafel Lelystad. Met dit werkprogramma wordt
uitvoering gegeven aan de afspraken gemaakt in het genoemde advies. Middels de kabinetsreactie
van 11 september 2012 heeft het kabinet het advies omarmd.
Tijdens het Algemeen Overleg dat ik op 19 december 2012 (Kamerstuk 31 936, nr. 130) met uw Kamer heb gevoerd over – onder meer – de kabinetsreactie op het advies, heb
ik toegezegd de Kamer nader te informeren over de planning die gevolgd moet worden
om te komen tot een nieuw luchthavenbesluit voor Lelystad Airport. Daarbij zou ik
aangeven welke stappen er genomen moeten worden en welke randvoorwaarden gesteld moeten
worden.
In het werkprogramma zijn de verschillende afspraken uit het advies geclusterd tot
negen werkstromen. Voor elk van deze activiteiten is aan de Alderstafel Lelystad een
portefeuillehouder aangewezen, die samen met andere betrokken partijen de uitvoering
binnen de desbetreffende werkstroom ter hand neemt. Het werkprogramma biedt inzicht
in de verschillende werkstromen en de samenhang hiertussen. In elke werkstroom en
aan het einde van het werkprogramma treft u de belangrijkste mijlpalen een integrale
planning aan.
Alle werkstromen hebben betekenis voor de ontwikkeling van Lelystad Airport. In het
bijzonder zijn met name de werkstroom luchtzijdige inpassing en routestructuur en
de werkstroom businesscase van groot belang voor het te nemen luchthavenbesluit. De
werkstroom luchtzijdige inpassing en routestructuur borgt dat, met het nemen van een
luchthavenbesluit, een routebesluit kan worden vastgesteld waarmee de uitvoerbaarheid
van de routestructuur is aangetoond en geborgd.
Het werkspoor van de businesscase is er op gericht om de behoefte en belangstelling
van de marktpartijen in kaart te brengen, zodat het verwachte gebruik van de luchthaven
binnen de gestelde kaders van het Alders advies (o.a. selectiviteit en economische
haalbaarheid) kan worden aangetoond. Uitkomsten van deze werkstromen vormen de basis
voor het luchthavenbesluit dat het Rijk voornemens is uiterlijk 1 november 2014 te
nemen.
De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld