Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 maart 2012
Hierbij stuur ik u, mede namens de minister van Defensie, het advies van de heer Alders1 over de ontwikkeling van de luchthaven in Lelystad. Ik heb dit advies, namens het
kabinet, en in aanwezigheid van de deelnemers van de Alderstafel Lelystad vandaag
in ontvangst genomen.
Aldersadvies Lelystad
In 2009 is de heer Alders gevraagd om te verkennen welke betekenis Lelystad Airport
vanuit een regionaal ruimtelijk-economische visie kan hebben in het accommoderen van
de nationale capaciteitsvraag, en of daarvoor in de regio draagvlak kan worden gevonden.
Naar aanleiding van dit verzoek heeft de heer Alders een Tafel voor overleg gevormd.
De afgelopen jaren is aan deze Alderstafel Lelystad door vertegenwoordigers van omwonenden,
het bedrijfsleven, lokale en regionale bestuurders, de luchtvaartsector, de milieubeweging
en de rijkspartijen, onder leiding van de heer Alders, intensief samengewerkt om tot
het bijgevoegde advies1 te komen.
Het advies is het resultaat van een zorgvuldig proces met betrokken partijen, met
aandacht voor de belangen en posities van de verschillende partijen aan Tafel. Het
advies voorziet in een samenhangend pakket aan maatregelen om te komen tot een duurzame
luchthavenontwikkeling voor Lelystad Airport. Ik ben de partijen dankbaar voor de
geleverde inspanning. Dit advies vormt een belangrijke stap in de selectieve ontwikkeling
van de mainport Schiphol en draagt bij aan het stimuleren van de regionale economie
in de provincie Flevoland.
Ten aanzien van het luchtruim heb ik met de brief van 30 juni 2011 aan de heer Alders
aangegeven dat een verdere ontwikkeling van Lelystad binnen de bestaande kaders mogelijk
is, mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Desondanks blijven er echter een
aantal operationele knelpunten over. Op verzoek en onder leiding van het ministerie
van Infrastructuur en Milieu en het Ministerie van Defensie is er samen met de LVNL
gestart met een voorstudie naar een operationeel luchtruimconcept voor Lelystad. Uitgangspunt
hiervoor is de inpassing van 35 000 tot 45 000 vliegtuigbewegingen. In de voorstudie
worden oplossingen voor de operationele knelpunten verkend, inzicht gegeven in de
gebruiksmogelijkheden voor een operatie op Lelystad en een indicatieve routestructuur
ontworpen.
Inzicht in de operationele mogelijkheden is noodzakelijk om een samenhangende reactie
te kunnen geven op het Aldersadvies. De uitkomsten van de voorstudie zullen dan ook
in het kabinetsstandpunt over het Alderadvies Lelystad en in de definitieve luchtruimvisie
worden verankerd.
Consultatie Luchtruimvisie
Op 2 april 2012 wordt de concept Luchtruimvisie, inclusief concept Beleidsagenda ter
consultatie aangeboden aan belanghebbenden en hebben zij 6 weken de mogelijkheid om
hierop te reageren. Dit betreft, na de consultatie over de Startnota in april vorig
jaar, het tweede consultatiemoment ten aanzien van de Luchtruimvisie. De reacties
en inzichten van belanghebbenden uit de consultatie over de Startnota zijn meegewogen
in het opstellen van de concept luchtruimvisie. De resultaten van de consultatie over
de concept luchtruimvisie zullen worden meegenomen in het opstellen van de definitieve
luchtruimvisie.
Ik zal uw kamer hierover te zijner tijd informeren.
De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
J. J. Atsma