Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 31839 nr. 507 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2015-2016 | 31839 nr. 507 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 maart 2016
Bij brief van 9 november 2015 informeerde de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) uw Kamer over de verantwoordelijkheidsverdeling tussen de verschillende inspecties bij een calamiteit in het gemeentelijk domein (Kamerstukken 31 839 en 29 538, nr. 494).
In deze brief werd verwezen naar de intensieve samenwerking die de verschillende toezichthouders in het jeugddomein, de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ), de Inspectie Veiligheid en Justitie (IV&J) en de Inspectie Jeugdzorg (IJZ) in het kader van hun calamiteitentoezicht hebben.
In voornoemde brief is toegelicht dat de IGZ, IV&J en de IJZ met de VNG gezamenlijk verder uitwerking zullen geven aan de reeds afgesproken gedragslijn voor het omgaan met situaties en calamiteiten waarin niet meteen duidelijk is of er een rol is voor een toezichthouder, en zo ja voor welke toezichthouder. Hier wordt thans aan gewerkt.
Vooruitlopend daarop informeer ik u, mede namens de Staatssecretaris, met deze brief over mijn voornemen om te komen tot een fusie tussen de IGZ en de IJZ. Ik licht dit hieronder nader toe.
Sinds de inwerkingtreding van de Jeugdwet in januari 2015 zijn de IJZ en de IGZ gezamenlijk verantwoordelijk voor het toezicht op de jeugdhulp en is hun samenwerking steeds verder geïntensiveerd. In hun toezicht komen de IJZ en de IGZ steeds meer zorgaanbieders tegen die vanuit verschillende jeugd-doelgroepen, zoals GGZ, gehandicaptenzorg, en jeugdzorg, integrale ambulante en residentiële jeugdhulp aanbieden. Bij het toezicht op deze instellingen is zeer nauwe samenwerking en een gezamenlijke aanpak tussen de inspecties noodzakelijk. Het is daarom efficiënter en effectiever als het toezicht op dit soort zorgaanbieders onder één aansturing vanuit één inspectie plaatsvindt. Ik ben dan ook van mening dat voor het toezicht in het jeugddomein een fusie tussen beide VWS-inspecties van meerwaarde is voor de kwaliteit in de jeugdhulp.
Met de vorming van de nieuwe inspectie met de naam Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd wordt een toekomstbestendige en omgevingsgerichte organisatie beoogd.
De voorbereidingen voor de fusie worden nu in werking gezet inclusief de voorbereiding van de benodigde wijzigingen in de wetgeving. Ook de ondernemingsraden van beide inspecties en de departementale ondernemingsraad zijn hierover geïnformeerd. De departementale ondernemingsraad heeft inmiddels, in afstemming met de ondernemingsraden van beide inspecties, een advies uitgebracht en staat positief tegenover dit voorgenomen besluit.
De Staatssecretaris en ik zullen uw Kamer informeren over het verdere verloop van dit traject, als ook over de voortgang van de doorontwikkeling van de gedragslijn voor toezicht van de jeugdinspecties en de gemeenten.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31839-507.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.