Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 september 2019
Hierbij stuur ik uw Kamer zoals aangekondigd de voortgangsrapportage implementatie
van de slaag-zakregeling van keuzedelen.1 Voorts maak ik van de gelegenheid gebruik aan te kondigen dat ik eind dit jaar, na
ontvangst van het definitieve advies van SBB, uw Kamer een agenda zal doen toekomen
om keuzedelen in het mbo nog beter te laten floreren.
Voortgangsrapportage implementatie slaag-zakregeling keuzedelen
Keuzedelen in het mbo hebben tot doel studenten de mogelijkheid te bieden om te kiezen
voor een verdieping of verbreding die hen beter toerust voor de arbeidsmarkt of voor
een betere doorstroom naar vervolgonderwijs. Ook kan door keuzedelen sneller en beter
ingespeeld worden op actuele ontwikkelingen en innovaties op de (regionale)arbeidsmarkt.
Voor studenten die starten in studiejaar 2020–2021 zullen de behaalde resultaten voor
keuzedelen mee gaan tellen voor het behalen van hun mbo-diploma. In overleg met SBB
en met instemming van uw Kamer is vanwege knelpunten in de uitvoerbaarheid de invoering
van de slaag-zakregeling twee jaar opgeschoven, onder meer vanwege het nog ontbreken
van voldoende kwalitatief goede examens. Op mijn verzoek heeft SBB een implementatieplan
voor de invoering van de slaag-zakregeling opgesteld. De tweede voortgangsrapportage
die door SBB aan mij op 13 juni 2019 is toegezonden stuur ik u hierbij toe.2
Het mbo-veld heeft aangegeven goed op schema te liggen bij het uitvoeren van de toegezegde
en benodigde stappen. Zo kunt u in de tweede voortgangsrapportage slaag-zakregeling
lezen dat:
-
– er door mbo-instellingen in samenspraak met examenleveranciers stappen zijn gezet
ten aanzien van de realisatie van dekkend kwalitatief goed examenmateriaal;
-
– examencommissies beter in staat zijn de kwaliteit van de examinering te borgen;
-
– keuzedelen in het register tegen het licht zijn gehouden waar het gaat om examineerbaarheid
en nieuwe keuzedelen hier extra op worden beoordeeld;
-
– leerbedrijven geïnformeerd zijn over de inzet en mogelijkheden van keuzedelen;
-
– er zijn afspraken gemaakt met de Inspectie van het Onderwijs over het toezicht op
de examinering.
Ik ben blij deze voortgang met u te kunnen delen en spreek het vertrouwen uit dat
door de gezette stappen de implementatie op tijd gereed zal zijn, waardoor de invoering
van de slaag-zakregeling met ingang van cohort 2020–2021 een feit zal zijn. Via de
monitor keuzedelen die dit najaar zal verschijnen en ook de komende jaren in opdracht
van mij door SBB wordt opgesteld, kunnen we de ontwikkelingen rondom de keuzedelen
ook de komende jaren goed volgen. De monitor zal een beeld verschaffen van de door
studenten gemaakte keuzes.
Gezamenlijk werken aan uitvoerbaarheid van keuzedelen
De keuzedelen zijn een belangrijk onderdeel van een responsieve kwalificatiestructuur.
Een responsieve structuur is noodzakelijk, omdat mbo-instellingen samen met het bedrijfsleven
snel moeten kunnen inspelen op ontwikkelingen in de maatschappij en op de (regionale)
arbeidsmarkt. De huidige kwalificatiestructuur is per studiejaar 2016–2017 geïntroduceerd
en de afgelopen paar jaar hebben we forse stappen gezet in de ontwikkeling van keuzedelen.
Ik onderken echter ook dat de belofte van de keuzedelen zich nog niet volledig heeft
ingelost. SBB heeft eerder dit jaar een position paper opgesteld met een aantal oplossingsrichtingen
om de uitvoerbaarheid van de implementatie te vergroten. Gezamenlijk met SBB werk
ik die uit. Belangrijke onderdelen uit dat paper zijn het loslaten van de verplichte
koppeling van keuzedelen aan kwalificaties, het verlichten van de examenlast van keuzedelen,
het verminderen van de regeldruk bij de verantwoording over keuzedelen en het creëren
van meer ruimte voor regionale partners om keuzedelen te ontwikkelen. Bij de verdere
uitwerking betrek ik het dit najaar te ontvangen evaluatierapport naar de Herziening
van de Kwalificatiestructuur en het onderzoek naar het loslaten van de verplichte
koppeling van de keuzedelen aan kwalificaties. Eind dit jaar zal ik uw Kamer over
mijn aanpak nader informeren.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
I.K. van Engelshoven