Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 31524 nr. 209 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2013-2014 | 31524 nr. 209 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 juli 2014
Bijgaand ontvangt u het rapport «Prijsfactoren onder de Loep» van de Commissie Herziening Prijsfactoren MBO1. Deze commissie heeft zich op mijn verzoek (en op verzoek van de Staatssecretaris van Economische Zaken) gebogen over de herziening van de prijsfactoren in het mbo. Achtergrond van onze vraag is of de in 1996 (bij totstandkoming Wet Educatie en Beroepsonderwijs) vastgestelde negen prijsfactoren nog recht doen aan de huidige relatieve kostenverschillen tussen mbo-opleidingen. De Commissie Prijsfactoren MBO brengt hoofdzakelijk een drietal adviezen uit.
Ten aanzien van de regionale opleidingscentra (roc’s) en vakinstellingen adviseert de commissie een algemene opwaardering van de prijsfactoren voor de technische mbo-opleidingen. De commissie is ervan overtuigd dat techniekopleidingen ondergewaardeerd zijn in het huidige prijsfactorenmodel.
Daarnaast acht de commissie een grotere spreiding van het prijsfactorenmodel en een herwaardering van praktijk- en technische opleidingen voor de agrarische opleidingscentra (aoc’s) noodzakelijk. Dit omdat de additionele middelen voor praktijkleren binnen «groen mbo» vanaf 2016 wegvallen. Daarom adviseert de commissie dezelfde spreiding in het prijsfactorenmodel voor de aoc’s te hanteren als voor roc’s en vakinstellingen.
Ten derde adviseert de commissie om geen prijsfactoren voor entreeopleidingen meer te hanteren, omdat het aantal kwalificatiedossiers voor entreeopleidingen wordt teruggebracht tot twee, waardoor prijsfactordifferentiatie tussen onderwijssectoren niet meer functioneel is.
De Staatssecretaris van Economische Zaken en ik zijn voornemens om de bovenstaande drie adviezen over te nemen vanwege de volgende redenen:
– de € 75 miljoen, die bij de Begrotingsafspraken 2014 structureel aan het mbo is toegekend om mbo-instellingen in staat te stellen kwalitatief goede technische (of andere kostbare) opleidingen aan te bieden, komt door de opwaardering van prijsfactoren voor technische opleidingen terecht bij de opleidingen waarvoor het bedoeld is. Bovendien is het hierdoor mogelijk om de prijsfactoren voor de technische opleidingen op te waarderen zonder dat negatieve herverdeeleffecten voor mbo-instellingen optreden.
– er treedt harmonisatie op tussen het prijsfactormodel van roc’s en vakinstellingen enerzijds en aoc’s anderzijds. Zodoende wordt transparantie en vergelijkbaarheid van bekostigingsmodellen binnen het mbo bevorderd.
– tot slot voorziet het advies in vereenvoudiging van het prijsfactorenmodel. Binnen het model voor roc’s en vakinstellingen verdwijnen twee prijsfactoren en door de voorgestelde harmonisatie verdwijnen de oude prijsfactoren voor de aoc’s. Het totaal aantal prijsfactoren daalt hierdoor van twaalf naar zeven. Uit het advies van de commissie begrijp ik dat het reduceren van het aantal prijsfactoren een veel gehoorde wens is binnen het mbo-veld.
De commissie doet daarnaast nog enkele andere aanbevelingen, waarop de Staatssecretaris van Economische Zaken en ik ons nader beraden. Onze gezamenlijke reactie daarop ontvangt uw Kamer na de zomer.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, mede namens de Staatssecretaris van Economische Zaken, M. Bussemaker
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31524-209.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.