31 521 Taxibeleid

Nr. 94 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 19 augustus 2015

Hierbij ontvangt u de vijfde voortgangsbrief over de aanpak van illegaal taxivervoer («snorders»). Met deze brief geef ik gevolg aan de door uw Kamer aangenomen motie van de leden Bashir en Elias van 22 november 20121, waarin gevraagd is prioriteit te geven aan de aanpak van illegale straattaxi’s en daarover twee keer per jaar te rapporteren aan de Tweede Kamer. De motie heeft geleid tot geïntensiveerde aandacht voor de bestrijding en opsporing van illegaal taxivervoer met behulp van een planmatige aanpak die zowel preventieve als repressieve maatregelen bevat.

Deze vijfde rapportage gaat over de resultaten in de eerste helft van 2015.

Activiteiten en resultaten 1e helft 2015

Algemeen

In het eerste half jaar van 2015 hebben ILT en politie in totaal veertig snordersacties uitgevoerd, waarvan 11 reguliere acties en 29 acties specifiek gericht op UberPOP. Bij de reguliere acties zijn 16 aanhoudingen verricht, bij de specifieke Uber-controles waren dat er 37. Bij alle aanhoudingen is voor de overtreder een proces-verbaal opgemaakt. In bijna alle gevallen is daarnaast ook een last onder dwangsom (LOD) opgelegd. Bij de «gewone» snorders zijn 2 recidivisten aangehouden.

Bij de aanpak van snorders zet de ILT verschillende methodes in, waaronder mystery guests. Uit oogpunt van effectieve handhaving wil ik geen gedetailleerde beschrijving geven van gehanteerde werkwijzen. De ILT kiest altijd voor de methode die naar verwachting het meeste effect sorteert. De ILT zal daarbij voortdurend slim moeten inspelen op het gedrag van de snorders, die op allerhande manieren proberen te voorkomen dat de ILT ze op het spoor komt.

Aanpak UberPOP

Uber heeft het afgelopen half jaar extra aandacht gehad. Het aanbieden van taxidiensten door Uber past binnen de Nederlandse taxi wet- en regelgeving. Dit geldt niet voor de dienst UberPOP. De IG heeft u eerder dit jaar vertrouwelijk geïnformeerd over de aanpak van UberPOP. Deze aanpak richt zich zowel op de UberPOP chauffeurs als op het bedrijf Uber zelf. In eerste instantie was het bedrijf Uber een LOD opgelegd van 10.000 euro per overtreding met een maximum van 100.000 euro. Deze LOD is volledig verbeurd, waarna de ILT het bedrijf een nieuwe LOD heeft opgelegd van 50.000 euro per overtreding met een maximum van 1 miljoen euro. Voor elke staande gehouden UberPOP chauffeur krijgt Uber een dwangsom opgelegd van 50.000 euro, tot het maximum van 1 miljoen euro is bereikt.

Inmiddels lijkt het erop dat Uber met de dienst UberPOP alleen nog rijdt voor vaste klanten. Zolang het bedrijf en de UberPOP-chauffeurs illegale diensten blijven aanbieden, op welke schaal dan ook, moeten ze rekening houden met acties van de ILT en de politie. Ook hiervoor geldt dat de ILT en de politie voortdurend op zoek zijn naar de meest effectieve methodes voor de aanpak van deze illegale diensten. De ILT blijft zichtbaar en onzichtbaar actief in de aanpak van UberPOP.

Vervolg

De aanpak van illegaal taxivervoer, in het algemeen en in de vorm van UberPOP, blijft een prioriteit voor de ILT. De ervaring leert dat dit ook nodig is om greep te houden op het snordersaanbod. In het eerste kwartaal van 2016 kunt u de volgende voortgangsbrief over illegaal taxivervoer verwachten.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld


X Noot
1

Kamerstuk 33 400 XII, nr. 23.

Naar boven