Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 november 2014
Hierbij informeer ik u over recente ontwikkelingen ten aanzien van de handhaving op
de Boordcomputer Taxi (BCT). In het AO op 16 oktober 2014 heb ik gemeld dat deze eerste
periode na inwerkingtreding van de BCT-verplichting voor alle partijen geldt als een
gewenningsperiode en dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) haar handhaving
gaandeweg uit zal breiden. Naar nu blijkt gaat dit langer duren dan eerder verwacht.
De afgelopen periode is gewerkt aan ontwikkeling van een handhavingsapplicatie voor
de ILT. Deze handhavingsapplicatie moet mogelijk maken dat de ILT gegevens die op
een BCT staan, uitleest en beoordeelt, zodat zij kan vaststellen of al dan niet sprake
is van een overtreding.
Voor effectieve handhaving is essentieel dat de data uit de BCT authentiek en daarmee
volledig betrouwbaar zijn, om stand te kunnen houden in eventuele rechterlijke procedures.
Bij de ontwikkeling van de handhavingsapplicatie, waarvoor gebruik is gemaakt van
de door de verschillende fabrikanten gebouwde BCT’s, is nu gebleken dat de betrouwbaarheid
van de gegevens uit de BCT niet gegarandeerd kan worden. Dat is een knelpunt voor
de handhaving.
De situatie wordt nader geanalyseerd door de betrokken partijen. Voor zover nu bekend
komt het probleem voort uit afwijkingen in de door fabrikanten ontwikkelde BCT-software
op basis van specificaties.
Het probleem wordt opgelost door publicatie – uiterlijk 1 juni 2015 – van nieuwe,
ondubbelzinnig beschreven, specificaties en controle op de vervolgens te ontwerpen
software. De specificaties worden momenteel herschreven, onder andere in verband met
het mogelijk maken van veilig updaten buiten de werkplaats. Ik heb u daarover eerder
dit jaar geïnformeerd.
Na publicatie is enige tijd nodig voor ontwikkeling van nieuwe softwarepakketten,
typegoedkeuring door de RDW en herprogrammering van alle BCT’s, waarschijnlijk zes
maanden. Ik ga ervan uit dat uiterlijk eind 2015 volledige handhaving op BCT-data
mogelijk is. Tot die tijd zal de ILT in ieder geval controleren op aanwezigheid en
gebruik van de BCT.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld