Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 24 juni 2014
Hierbij informeer ik u over de gevolgen, voor zover bekend, van het faillissement
van Quipment, leverancier van boordcomputers taxi (BCT). In mijn brief van 6 juni
jl. aan u heb ik dit aangekondigd (Kamerstuk 31 521, nr. 78).
Van de curator heb ik begrepen dat Quipment een doorstart zal maken onder de naam
Q2 Groep B.V. Het is de bedoeling dat de BCT’s van Quipment die al zijn ingebouwd
en geactiveerd, ondersteund blijven qua onderhoud en service, en dat de datacommunicatie
vanuit de BCT zal worden voortgezet. Er zijn nog gesprekken gaande over de exacte
uitwerking hiervan.
Voorts heeft de curator aangegeven dat ruim 500 BCT’s al waren besteld bij Quipment,
maar nog niet zijn ingebouwd en dus ook niet zijn geactiveerd. De betrokken taxiondernemers
kunnen zich bij de curator melden om de gevolgen hiervan te bespreken.
Ik wil niet dat deze situatie een belemmering vormt voor het verkrijgen van subsidie.
Voor zover deze bedrijven niet kunnen voldoen aan de verplichting van het tijdig (besteld)
hebben van een BCT en daardoor ook niet in aanmerking zouden komen voor subsidie,
kunnen zij een beroep doen op overmacht. De wijze waarop en de voorwaarden waaronderzij
alsnog in aanmerking kunnen komen voor subsidie worden momenteel uitgewerkt.
Ook met de taxibranche en de fabrikanten is overleg gevoerd over de mogelijke gevolgen
van het faillissement. Gegeven de omstandigheden dat nog niet duidelijk is wat de
gevolgen zijn en er nog gesprekken en onderhandelingen gaande zijn over de doorstart,
kan ik u op dit moment nog geen nadere informatie geven. Zodra meer duidelijk is over
de gevolgen zal ik u daarover berichten.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld