Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 september 2013
Hierbij ontvangt u het rapport Effecten invoering dubbeltariefsysteem straattaxi.
Sinds 1 april 2012 geldt een nieuw tariefsysteem voor de straattaxi1. Daarbij waren uitgangspunten dat de gemiddelde ritprijs voor de klant niet hoger,
en de gemiddelde omzet van de ondernemer niet lager zouden zijn, vergeleken met het
oude tariefsysteem. Metingen zijn gedaan om te beoordelen of aan de uitgangspunten
is voldaan. Graag informeer ik u over de uitkomsten van de metingen en de conclusies
die ik eraan verbind.
Vorming dubbeltariefsysteem
In het nieuwe tariefsysteem geldt naast een opstaptarief en een kilometertarief ook
een tijdtarief, het zogenaamde dubbeltariefsysteem. Het oude tariefsysteem kende geen
tijdtarief. Aanleiding was het verzoek van ondernemersvereniging KNV Taxi de tijdfactor
weer op te nemen in het tariefsysteem, waardoor het risico van vertraging van een
taxirit wordt gedeeld tussen ondernemer en klant.
Resultaten metingen
Om de uitgangspunten te toetsen zijn door Panteia-NEA een 0-meting en een 1-meting
uitgevoerd.
De metingen wijzen uit dat de gemiddelde ritprijs als gevolg van het dubbeltariefsysteem
licht is gedaald. Rekening houdend met de indexering van de maximumprijzen en een
andere samenstelling van de ritten, is er een prijsdaling van € 0,28 (– 1,3%). Aan
het uitgangspunt dat de gemiddelde ritprijs voor de klant niet hoger zou zijn is dus
voldaan.
De gemiddelde omzet van de taxiondernemer is als gevolg van het dubbeltariefsysteem
ook licht gedaald, met 1,6%. Aan het uitgangspunt dat het dubbeltariefsysteem niet
mag leiden tot omzetverlies bij gelijkblijvende vraag, is dus niet voldaan, zij het
marginaal. Daarbij past de kanttekening dat is uitgegaan van een gelijkblijvende vraag.
Het effect van het dubbeltariefsysteem op de totale omzet van de taxibranche is immers
afhankelijk van het aantal gereden ritten. Dit aantal is niet bekend.
Conclusies
Conclusie is dat het dubbeltariefsysteem nauwelijks effecten heeft op de gemiddelde
ritprijs van straattaxivervoer en op de gemiddelde omzet van een taxiondernemer. Voor
de klant is er een licht positief effect, voor de ondernemer een licht negatief effect.
Het dubbeltariefsysteem voldoet daarmee aan de in 2011 geformuleerde uitgangspunten.
Ik ben daarover tevreden en zie daarom geen aanleiding het tariefsysteem te wijzigen
en vervolgmetingen uit te voeren. Wel zal ik de uitkomsten van de metingen bespreken
met Rover en KNV Taxi.
Printbon
Aan de invoering van het dubbeltariefsysteem is verbonden dat de taxichauffeur na
een rit verplicht een ritbon aan de klant uitreikt. Op de bon staan alle gegevens
van de ondernemer en van de rit alsmede de gegevens van het Landelijk Klachtenmeldpunt
Taxivervoer. Dit punt is geen onderwerp van de metingen geweest. Het zal wel worden
meegenomen in de evaluatie van de Taxiwet, eind 2014.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld