Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 mei 2013
Met deze brief informeer ik u over mijn besluit over de datum waarop verplicht wordt
de boordcomputer taxi (BCT) in de straattaxi te gebruiken. In mijn brief aan uw kamer
van 25 februari 2013 (kamerstuk 31 521, nr. 69) heb ik aangegeven dat de oorspronkelijk vastgestelde datum van verplicht gebruik,
1 oktober 2013, niet meer haalbaar was.
Voor het bepalen van een nieuwe datum van verplichting is het van belang dat voldoende
typegoedgekeurde BCT’s op de markt beschikbaar zijn en dat een redelijke termijn voor
de inbouw van BCT’s wordt aangehouden.
De eerste typegoedkeuring van een BCT is op 5 maart 2013 verleend. De betrokken fabrikant
is eind maart gestart met de inbouw van BCT’s. De verwachting van de drie andere fabrikanten
is dat zij hun typegoedkeuring voor de zomer verkrijgen. Zij kunnen dan ook starten
met de inbouw van BCT’s.
Taxibedrijven kunnen dus op korte termijn een keuze maken uit verschillende merken
BCT’s. Taxivervoerders (leden KNV Taxi en Connexxion) hebben aangegeven aan deze keuzemogelijkheid
te hechten. Voor een ordelijke en financieel gespreide aanschaf en inbouw van ca 35.000
BCT’s achten zij een periode van ruim een jaar nodig.
Fabrikanten hebben aangegeven dat zij vanaf de typegoedkeuring ongeveer een jaar nodig
hebben voor de productie en de inbouw van alle BCT’s.
Ik vind het van belang dat de taxibranche zo spoedig mogelijk is uitgerust met werkende
BCT’s. Dat draagt wezenlijk bij aan effectievere en efficiëntere handhaving van de
digitale registratie van ritten en rij- en rusttijden. Dit moet leiden tot minder
fraude, hogere kwaliteit van het taxivervoer en reductie van administratieve lasten
voor taxiondernemers. Het uitstel van de datum van verplichting moet daarom zo kort
mogelijk zijn.
Alles afwegend en rekening houdend met de belangen van betrokken partijen heb ik besloten
de nieuwe datum voor het verplicht gebruik van de BCT in de straattaxi te bepalen
op 1 juli 2014. Tot deze datum is voor de aanschaf van een BCT een subsidie van € 600
beschikbaar. Dit besluit zal ik in een ministeriële regeling vastleggen.
Voor taxi’s in het contractvervoer geldt de verplichting van een BCT per 1 februari
2015. Contractvervoer is taxivervoer dat wordt verricht ter uitvoering van een schriftelijke
overeenkomst, waarbij meermalen taxivervoer wordt verricht gedurende een periode en
tegen een tarief die in de overeenkomst zijn vastgelegd (bijvoorbeeld Wmo-vervoer,
leerlingenvervoer, Valys). Bij het aangaan van de veelal meerjarige contracten konden
taxibedrijven nog niet altijd rekening houden met de verplichting van de BCT. Inmiddels
is dat wel het geval. Voor deze sector was uitstel van de verplichting daarom niet
aan de orde.
Dit betekent dat 1 februari 2015 de datum blijft waarop ook in het contractvervoer
de BCT moet zijn ingebouwd en geactiveerd. De oorspronkelijk voorziene einddatum van
het verplicht gebruik van de BCT in alle taxivoertuigen blijft hiermee in stand.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld