Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 oktober 2015
Met deze brief geef ik invulling aan het verzoek van de vaste commissie voor Veiligheid
en Justitie om een reactie te sturen op de uitspraak van de voorzieningenrechter inzake
de aanbesteding van gerechtsdeurwaardersdiensten in het kader van Clustering Rijksincasso.
Clustering Rijksincasso
In 2011 is het kabinet gestart met het uitvoeringsprogramma Compacte Rijksdienst om
te komen tot een krachtige, kleine en dienstverlenende overheid. Eén van de doelen
was om soortgelijke werkzaamheden en soortgelijke doelgroepen in clusters samen te
brengen. In juli 2012 heeft de ministerraad besloten tot een stapsgewijze aanpak van
de clustering van rijksincassotaken bij het CJIB. Dit werd om meerdere redenen wenselijk
geacht.
Een groot aantal (rijks)organisaties heeft op dit moment te maken met het incasseren
van (terug)vorderingen op burgers, bedrijven en instellingen. Elke organisatie kent
zijn eigen proces om tot incasso te komen. De consequentie is dat het proces van incasso
voor burgers onduidelijk is. Bovendien leidt het tot een duur proces voor burgers
en de overheid.
Door de clustering van rijksincassotaken is de rijksoverheid beter in staat om meer
maatwerk te leveren aan een burger die openstaande vorderingen heeft bij een of meerdere
rijksinstanties. Dit heeft als voordeel dat er één aanspreekpunt voor de burger ontstaat.
Het zicht op de situatie van de burger kan worden vergroot, waardoor maatregelen gerichter
kunnen worden ingezet. Ook kan de beslagvrije voet beter worden gewaarborgd.
De clustering van het gerechtsdeurwaarderstraject is gestart met een vijftal organisaties,
te weten het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV), Zorginstituut Nederland
(ZIN), Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl), Dienst Uitvoering Onderwijs
(DUO) en het Centraal Administratiekantoor (CAK).
Aanbesteding gerechtsdeurwaarderstraject
Eén van de stappen om te komen tot de clustering van de Rijksincasso is het contracteren
van gerechtsdeurwaarders door het CJIB. Er is gekozen voor een openbare aanbesteding
om alle gerechtsdeurwaarders een gelijkwaardige kans te geven deze opdracht gegund
te krijgen. In juli 2014 is een eerste aanbestedingstraject gestart. Deze is in december
2014, op initiatief van het CJIB, gestaakt om tegemoet te kunnen komen aan een aantal
motiveringseisen1 die naar voren kwamen bij de ingediende bezwaren. In april 2015 is een tweede aanbestedingstraject
gestart. Naar aanleiding van kort gedingen heeft de voorzieningenrechter op 3 september
jl. het CJIB bevolen deze aanbesteding te staken.
Naar aanleiding van de uitspraak wordt overwogen welke vervolgstappen kunnen worden
gezet. Voor het eind van het jaar zal ik mijn definitieve koers bepalen. Vanzelfsprekend
wordt de uitspraak van de voorzieningenrechter daar in meegenomen.
Tot slot
Ik ben ervan overtuigd dat met de clustering een belangrijke bijdrage kan worden geleverd
aan een krachtige, kleine en dienstverlenende overheid waar zowel burgers, als de
overheid de vruchten van plukken. Om die reden zet ik dit traject onverminderd voort.
De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, K.H.D.M. Dijkhoff