31 490 Vernieuwing van de rijksdienst

Nr. 191 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 16 oktober 2015

Met deze brief geef ik invulling aan het verzoek van de vaste commissie voor Veiligheid en Justitie om een reactie te sturen op de uitspraak van de voorzieningenrechter inzake de aanbesteding van gerechtsdeurwaardersdiensten in het kader van Clustering Rijksincasso.

Clustering Rijksincasso

In 2011 is het kabinet gestart met het uitvoeringsprogramma Compacte Rijksdienst om te komen tot een krachtige, kleine en dienstverlenende overheid. Eén van de doelen was om soortgelijke werkzaamheden en soortgelijke doelgroepen in clusters samen te brengen. In juli 2012 heeft de ministerraad besloten tot een stapsgewijze aanpak van de clustering van rijksincassotaken bij het CJIB. Dit werd om meerdere redenen wenselijk geacht.

Een groot aantal (rijks)organisaties heeft op dit moment te maken met het incasseren van (terug)vorderingen op burgers, bedrijven en instellingen. Elke organisatie kent zijn eigen proces om tot incasso te komen. De consequentie is dat het proces van incasso voor burgers onduidelijk is. Bovendien leidt het tot een duur proces voor burgers en de overheid.

Door de clustering van rijksincassotaken is de rijksoverheid beter in staat om meer maatwerk te leveren aan een burger die openstaande vorderingen heeft bij een of meerdere rijksinstanties. Dit heeft als voordeel dat er één aanspreekpunt voor de burger ontstaat. Het zicht op de situatie van de burger kan worden vergroot, waardoor maatregelen gerichter kunnen worden ingezet. Ook kan de beslagvrije voet beter worden gewaarborgd.

De clustering van het gerechtsdeurwaarderstraject is gestart met een vijftal organisaties, te weten het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV), Zorginstituut Nederland (ZIN), Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl), Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) en het Centraal Administratiekantoor (CAK).

Aanbesteding gerechtsdeurwaarderstraject

Eén van de stappen om te komen tot de clustering van de Rijksincasso is het contracteren van gerechtsdeurwaarders door het CJIB. Er is gekozen voor een openbare aanbesteding om alle gerechtsdeurwaarders een gelijkwaardige kans te geven deze opdracht gegund te krijgen. In juli 2014 is een eerste aanbestedingstraject gestart. Deze is in december 2014, op initiatief van het CJIB, gestaakt om tegemoet te kunnen komen aan een aantal motiveringseisen1 die naar voren kwamen bij de ingediende bezwaren. In april 2015 is een tweede aanbestedingstraject gestart. Naar aanleiding van kort gedingen heeft de voorzieningenrechter op 3 september jl. het CJIB bevolen deze aanbesteding te staken.

Naar aanleiding van de uitspraak wordt overwogen welke vervolgstappen kunnen worden gezet. Voor het eind van het jaar zal ik mijn definitieve koers bepalen. Vanzelfsprekend wordt de uitspraak van de voorzieningenrechter daar in meegenomen.

Tot slot

Ik ben ervan overtuigd dat met de clustering een belangrijke bijdrage kan worden geleverd aan een krachtige, kleine en dienstverlenende overheid waar zowel burgers, als de overheid de vruchten van plukken. Om die reden zet ik dit traject onverminderd voort.

De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, K.H.D.M. Dijkhoff


X Noot
1

Belangrijke eis betrof het beter motiveren van de bundeling van zaken.

Naar boven