Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 juni 2019
Op 29 mei jl. sprak ik met uw Kamer over maritieme aangelegenheden tijdens het Algemeen
Overleg (AO) Maritiem. Zoals toegezegd in dit overleg, stuur ik uw Kamer met deze
brief schriftelijk de antwoorden op de resterende vragen uit de eerste termijn. Daarmee
is de eerste termijn afgerond, en kan aanstaande woensdag het gesprek met uw Kamer
vervolgen tijdens de tweede termijn van het AO Maritiem.
Wet minimumloon in de zeevaart
Het lid Dijkstra (VVD) heeft tijdens de eerste termijn van het AO Maritiem gevraagd
om een bevestiging dat de Wet minimumloon (Wml) niet van toepassing is op de internationale
zeevaart. Dit is een dossier onder verantwoordelijkheid van mijn collega van Sociale
Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Ik wijs op de recente brief van mijn ambtsgenoot1 waarin is aangegeven dat zeeschepen die actief zijn in de internationale vaart niet
onder de Wml vallen. Tijdens het AO refereerde het lid Von Martels (CDA) aan de «Vanquish»
zaak. Ik begrijp dat het voornemen tot het opleggen van een boete door de Inspectie
SZW vanwege een mogelijke overtreding van de Wml van tafel is. Mijn collega van SZW
zal u hierover nader informeren.
Acquisitie van het scheepsregister
Het lid Von Martels (CDA) heeft de vraag gesteld of de acquisitie van het scheepsregister
op schema loopt en wat de plannen zijn. Voor de promotie en acquisitie van het scheepsregister
heb ik een raamovereenkomst afgesloten met een externe partij waarbinnen deze activiteiten
kunnen plaatsvinden. Het bureau is actief aan de slag gegaan. Er wordt nu vooral gewerkt
aan het promotiemateriaal. Een van de onderdelen is een webportal, waarin informatie
samenkomt gericht op het invlaggen van schepen en vestigen van scheepvaartondernemingen.
Ik verwacht dat deze webportal na de zomer «live» zal kunnen gaan. De acquisitieactiviteiten
kunnen dan ook starten en vanaf het najaar zal er deelgenomen worden aan geselecteerde
maritieme beurzen.
Subsidie investeringen in schepen
Het lid Stoffer (SGP) en het lid Kröger (GroenLinks) vroegen mij waarom er geen subsidie
wordt verleend voor investeringen in binnenvaartschepen zoals in andere landen. Ik
kan geen subsidie geven om schepen te laten voldoen aan wettelijke eisen. Dat is in
strijd met de staatssteunregels van de Europese Unie. Dergelijke subsidies bestaan
ook in andere landen niet. Wel ken ik een aantal investeringssubsidies uit andere
lidstaten om de binnenvaart te vergroenen. Zo kent Vlaanderen een subsidieregeling
om kleine schepen een nieuwe motor te geven en een regeling om middelgrote tot grote
schepen van nabehandelingstechnieken te voorzien. Beide regelingen staan eveneens
open voor Nederlandse schippers. In Nederland kennen we een aantal regelingen waarbij
innovaties subsidie kunnen krijgen, onder meer de Demonstratieregeling Klimaat Technologieën
en Innovaties (DKTI). Hier kunnen bijvoorbeeld innovaties op het gebied van aandrijving
via elektriciteit, waterstof en zonnepanelen onder vallen.
Maritieme Servicehaven
Het lid Von Martels (CDA) heeft gevraagd of de afspraken tussen het Rijk en de provincie
Flevoland rondom de Maritieme Servicehaven bijna rond zijn en of de Tweede Kamer geïnformeerd
kan worden als het zover is. Het Rijk en de provincie Flevoland zijn dicht bij een
oplossing. Een beperkt aantal punten wordt nog nader besproken zodat in een later
stadium geen fiscale of juridische knelpunten ontstaan. Ik verwacht dat op korte termijn
bestuurlijke overeenstemming wordt bereikt. Ik zal u op dat moment nader informeren.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga