Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 25 januari 2016
In mijn brief van 28 september 2015 (Kamerstuk 31 409, nr. 91) aan uw Kamer over het open planproces (OPP) vaarverbinding Holwerd-Ameland heb ik
u geschreven dat de stuurgroep OPP mij zal informeren over het advies van de procesbegeleider,
Marc Jager, waarin mogelijke oplossingsrichtingen worden gegeven voor de vertragingen
van de veerdienst. De stuurgroep heeft mij inmiddels geïnformeerd over de voortgang
en advies uitgebracht. Daarbij wordt niet alleen geschetst welke maatregelen op de
korte termijn naar verwachting kunnen bijdragen aan een oplossing, maar ook op de
middellange en lange termijn. Het advies ontvangt u als bijlage bij deze brief1.
In oktober 2015 is het OPP vaarverbinding Holwerd-Ameland gestart. De opdrachtgevers
zijn de rijksoverheid (vertegenwoordigd door Rijkswaterstaat Noord-Nederland), de
gemeente Ameland en Wagenborg Passagiersdiensten. Vertegenwoordigers van deze organisaties
vormen gezamenlijk de stuurgroep OPP.
De betrokken partijen hebben onderling afgesproken een combinatie van oplossingsrichtingen
op de korte termijn nader uit te werken tot een pakket van maatregelen om de bestaande
problematiek zo snel als mogelijk te verminderen. Het gaat hierbij om de volgende
oplossingsrichtingen:
-
1. Het verkorten van de vaarafstand door middel van bochtafsnijdingen;
-
2. Het aanpassen van de dienstregeling op basis van de actuele vaartijden;
-
3. Verder optimaliseren van het proces van in- en uitladen van passagiers en vracht;
-
4. Creëren van een extra vervoersaanbod naast de reguliere schepen;
-
5. Verder optimaliseren van het huidige baggerregime en de baggervoorwaarden binnen bestaande
NB-vergunning.
Ik acht het van belang dat alle geschetste kortetermijnmaatregelen worden onderzocht.
Het morfologisch onderzoek, dat de procesbegeleider noodzakelijk acht om te komen
tot een advies over een mogelijke bochtafsnijding (optie 1) of optimalisatie van het
baggerregime (optie 5), is inmiddels opgestart. Ik ben overigens van mening dat één
bochtafsnijding overwogen kan worden maar dat meerdere bochtafsnijdingen niet onder
de kortetermijnmaatregelen kunnen vallen aangezien niet met zekerheid nu al gezegd
kan worden of dit haalbaar is.
Daarnaast onderstreep ik de ambitie van de stuurgroep en de procesbegeleider om het
overleg de komende maanden te intensiveren om in goede samenwerking tot een mix van
maatregelen, en daarmee een robuuste aanpak, te komen. Op deze manier wordt naar mijn
mening effectief gewerkt aan het versterken van een betrouwbare verbinding tussen
Holwerd en Ameland.
De drie partijen staan achter de geschetste aanpak. Vanuit dit gezamenlijke vertrouwen
in het open planproces en de geschetste oplossingsrichtingen trekken de partijen de
komende periode verder op. Medio 2016 word ik door de stuurgroep geïnformeerd over
de vorderingen van dit traject, waarbij het mogelijke tijdspad van elk van de onderzochte
maatregelen voor de uitvoering zal worden aangegeven. Zodra ik de informatie daarover
binnen heb, zal ik u ook hierover informeren.
De Minister van Infrastructuur en Milieu,
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus