Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2019-2020 | 31305 nr. 311 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2019-2020 | 31305 nr. 311 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 maart 2020
Hierbij beantwoord ik de schriftelijke vragen van de leden Schonis en Verhoeven (beiden D66) over het artikel «Autosector voldoet niet aan strenge privacynorm» (Aanhangsel Handelingen II 2019/20, nr. 2176).
Daarnaast stuur ik u, mede namens de Staatssecretaris van EZK en zoals toegezegd in het AO Digitalisering van woensdag 11 maart 2020, het rapport over het delen van voertuigdata en interfaces dat op 27 januari 2020 is opgeleverd1.
Het rapport concludeert dat de automotivesector snel verandert door trends als automatisering, connectiviteit, elektrificatie en de verandering van bezit naar gebruik door de opkomst van (deel)platformen. Het rapport heeft niet op alle vragen die deze trends oproepen een antwoord kunnen geven, maar maakt wel inzichtelijk dat deze trends zich de komende jaren gaan doorzetten en daarbij de sector drastisch zullen veranderen. Toegang tot voertuigdata en interfaces is daarin een belangrijk en complex vraagstuk, met grote belangen voor zowel autoproducenten, toeleveranciers en aftermarketbedrijven zoals service providers, onderhoudsbedrijven, verzekeraars en leasebedrijven. Bovendien vragen de belangen van consumenten in toenemende mate aandacht.
Het rapport kent vijf advieslijnen:
1. De consument moet centraal staan bij koop, lease, gebruik van voertuigen, onder andere door transparantie rondom het gebruik van voertuigdata.
2. Benutten van kansen die herzieningen van bestaande EU-wetgeving (i.c. de MV-TAR en MV-BER) bieden om toegang tot voertuigdata te borgen voor onder andere onderhoud en reparatie.
3. Optimaliseren van de uitvoering van bestaande regelgeving, onder meer door het inzichtelijk maken en beoordelen van knelpunten vanuit de praktijk.
4. Stimuleren van samenwerking tussen en door marktpartijen, zoals bijvoorbeeld nu wordt gedaan in Europa in het kader van de Data Task Force.
5. Onderzoeken van opties voor aanvullende regelgeving, bijvoorbeeld voor derden zoals toegang tot data voor nieuwe mobiliteitsdiensten.
Samen met de Staatssecretaris van EZK zal ik deze adviezen de komende periode nader uitwerken en samen met de sector en relevante toezichthouders oppakken. Hierbij vind ik het van belang dat acties gebaseerd worden op belemmeringen uit de praktijk. Hiertoe ga ik een meldpunt openen waar de sector concrete knelpunten kan melden zodat toezichthouders deze ook nader kunnen onderzoeken.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, C. van Nieuwenhuizen Wijbenga
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31305-311.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.