31 305 Mobiliteitsbeleid

Nr. 208 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 30 januari 2014

Tijdens het AO MIRT op 25 november 2013 (Kamerstuk 33 750 A, nr. 63) heeft het lid Kuiken (PvdA) aandacht gevraagd voor de verbetering van de inzet van omleidingsroutes bij calamiteiten. Ik heb toegezegd u hier nader over te informeren nadat Rijkswaterstaat contact met de ANWB heeft gehad over dit onderwerp. Hierbij kom ik deze toezegging na.

Het komt regelmatig voor dat een weg te maken krijgt met verminderde capaciteit of volledige afsluiting. Oorzaken hiervan zijn onder meer ongelukken, evenementen en wegwerkzaamheden. Bij dergelijke situaties kan Rijkswaterstaat een omleidingsroute instellen die in sommige gevallen over het wegennetwerk van beheerders van het onderliggend wegennet gaat. Ik deel de opvatting van de ANWB dat het organiseren en gebruiken van de omleidingsroutes verdere verbeterd kan worden. Er wordt daarom gewerkt aan een verdere verbetering van de samenwerking tussen de wegbeheerders en goede gezamenlijke informatievoorziening voor de weggebruiker. Rijkswaterstaat zal hierover met de ANWB in gesprek blijven.

De afgelopen jaren zijn wegbeheerders intensiever samen gaan werken op het gebied van verkeersmanagement. Er is, onder meer met de Mobiliteitsaanpak en Beter Benutten, geïnvesteerd in het versterken van deze samenwerking. Ook is er een regio-overstijgend overleg tussen onder meer Rijkswaterstaat en de decentrale wegbeheerders (Landelijk Verkeersmanagement Beraad) opgezet. Daarin is een werkplan ontwikkeld waarmee partijen zich committeren aan het verder ontwikkelen van de samenwerking en de benodigde technologie. Er wordt bijvoorbeeld extra inzet gepleegd op het op orde brengen van de technologie voor het inzetten van dynamische omleidingsroutes en de informatieverstrekking hierover.

Op operationeel niveau heeft deze samenwerking onder meer geleid tot verkeersmanagementcentrales met daarin wegbeheerders van zowel het hoofdwegennet als het onderliggend wegennet. Ook worden gezamenlijk scenario’s ontwikkeld voor evenementen, calamiteiten en wegwerkzaamheden, waarin maatregelen zoals omleidingsroutes staan uitgewerkt. Dit leidt tot beter gecoördineerde omleidingen waar de gebruiker van profiteert.

In november vorig jaar heb ik uw kamer (kamerstuk 31 305, 207) geïnformeerd over de Routekaart «Beter geïnformeerd op weg». Hier ga ik de komende jaren samen met marktpartijen en andere wegbeheerders uitvoering aan geven. Het verbeteren van de omleidingsroutes en de informatievoorziening hierover naar de weggebruikers zal hier onderdeel van uit maken.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Naar boven