De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat de Nederlandse cultuur waarden kent zoals verdraagzaamheid, gelijkwaardigheid
tussen man en vrouw en de vrijheid van meningsuiting, die fundamenteel van belang
zijn voor onze democratische rechtsstaat;
overwegende dat uit onder meer het rapport Twee werelden, twee werkelijkheden blijkt
dat er op scholen nu veel scholieren zijn die deze waarden niet kennen, begrijpen
of onderschrijven;
overwegende dat docenten zich niet voldoende voorbereid en gesteund voelen om deze
waarden in de klas uit te dragen en er vele voorbeelden van zelfcensuur of handelingsverlegenheid
zijn;
constaterende dat deze waarden verder onder druk komen te staan als wij die niet actief
verdedigen;
constaterende dat in het advies onderwijs2032 onder burgerschap onderwerpen zoals
de democratische rechtsstaat en de mensenrechten worden verstaan, maar niet de waarden
van Nederland;
verzoekt de regering, achter alle docenten en schoolleiders te gaan staan die deze
waarden een centrale rol in het onderwijs willen geven in het belang van de leerlingen,
zich uit te spreken tegen zelfcensuur en handelingsverlegenheid aan te pakken;
verzoekt de regering voorts om het Ontwerpteam2032 de opdracht te geven de fundamentele
Nederlandse waarden stevig te verankeren bij het ontwerpen van burgerschap in het
kerncurriculum zodat aan docenten houvast en richting wordt gegeven om deze discussies
met hun leerlingen te voeren,
en gaat over tot de orde van de dag.
Straus