31 209 Schoon en zuinig

Nr. 231 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 6 juli 2021

Een belangrijke stap in de verduurzaming van de mobiliteit is de invoering van de zero-emissiezones voor stadslogistiek in steden. In het Klimaatakkoord is overeengekomen dat wordt toegewerkt naar de invoering van middelgrote zero-emissiezones voor stadslogistiek in 30 tot 40 grotere steden vanaf 2025. Gezonde en leefbare steden zijn belangrijk om in te wonen, te werken, te winkelen en te ondernemen. Door emissieloze logistiek in onze steden neemt de uitstoot van broeikasgassen verder af, verbetert de lucht die mensen inademen structureel en ontstaat een betere doorstroming door nieuwe logistieke concepten. De zones vormen een belangrijke tussenstap op weg naar volledig schoon wegverkeer in 2050. Om stapsgewijs de overgang naar emissieloze stadslogistiek te maken is een geleidelijk en zorgvuldig proces nodig waarbij ondernemers voldoende tijd hebben om te kunnen overstappen op een emissieloos voertuig. Hierover zijn met diverse gemeenten, branche- en koepelorganisaties heldere afspraken gemaakt die zijn vastgelegd in de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek.

In dat kader informeer ik u over de volgende onderwerpen:

  • 1. het onderzoek «PHEV-vrachtvoertuigen (N2, N3) in zero-emissiezones, Samenvatting fase 2 «verdieping systeemopzet»» naar de toelating van hybride vrachtauto’s1;

  • 2. het rapport «Trendrapport Logistieke Voertuigen, Deel 1: Lichte Bedrijfsauto’s (N1)»2.

  • 3. Subsidieregeling Emissieloze bedrijfsauto’s.

Met de toezending van het rapport van over plug-in vrachtauto’s geef ik tevens invulling aan de eerder gedane toezegging om uw Kamer hierover te informeren.

Toelating hybride vrachtauto’s

In de brief van 5 oktober 20203 heb ik uw Kamer geïnformeerd over het landelijke toegangsregime voor zero-emissiezones voor stadslogistiek. Plug-in hybride vrachtauto’s hebben tijdelijk, tot 1 januari 2030, toegang tot de zero-emissiezone voor stadslogistiek, mits zij daar aantoonbaar en handhaafbaar emissieloos rijden. De handhaving van zero-emissiezones is een verantwoordelijkheid van gemeenten.

In juni vorig jaar heeft de Topsector Logistiek een eerste verkenning van de belangen, het juridisch kader en mogelijke systeemvarianten van plug-in hybride vrachtvoertuigen in zero-emissiezones voor stadslogistiek uitgevoerd (fase 1)4.

Zoals afgesproken in de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek heeft de Topsector Logistiek een verdiepend onderzoek laten onderzoeken naar een mogelijke systeemopzet. Daarbij is zowel naar de technische als juridische mogelijkheden gekeken. De hoofdconclusies van het onderzoek is dat handhaving van plug-in hybride vrachtwagens boven 3,5 ton in zero-emissiezones technisch en juridisch mogelijk is. De gemeenten vinden het voor de hand liggend om aan te sluiten bij de huidige manier van handhaven van milieuzones door middel van automatische herkenning van kentekenplaten door camera’s (ANPR). De vraag hoe toelating juridisch geregeld kan worden, is nog onderwerp van gesprek.

Op basis van de uitkomsten van het onderzoek zal door middel van een pilot worden gekeken naar een technische «proof of concept», waarin alle betrokken partijen een rol krijgen om te testen hoe het toelaten van plug-in hybride vrachtauto’s in de praktijk zal uitwerken. Deze pilot zal ook inzicht geven in de mogelijke beleidsmatige en organisatorische invulling van de handhaving. Mijn verwachting is dat deze pilot dit jaar nog kan worden uitgevoerd en afgerond en ik u begin volgend jaar hierover kan informeren. Dan zal ik ook een definitief besluit nemen over de toelating van plug-in hybride vrachtauto’s.

Trendrapportage lichte bedrijfsauto’s

Het trendrapport geeft inzicht in de ontwikkelingen in de samenstelling van het wagenpark van lichte bedrijfsauto’s tot 2020. Zo laat het rapport zien dat het wagenpark van lichte bedrijfsauto’s sinds 2012 is gegroeid van ongeveer 850.000 naar bijna 1 miljoen bestelauto’s in 2020 en dat de CO2-uitstoot in 2020 circa 4 Mton bedroeg.

Het aanbod van emissieloze lichte bedrijfsauto’s is sterk uitgebreid richting 2020, in alle segmenten is er nu aanbod van emissieloze bestelauto’s beschikbaar. De nieuwverkopen hebben zich ontwikkeld van bijna uitsluitend kleine bestelauto’s naar een aandeel binnen alle segmenten in 2020. Het totale aandeel zero-emissie in de nieuwverkopen is toegenomen tot 3% in 2020. Diesel is met een aandeel van circa 95% nog steeds erg dominant.

Subsidieregeling Emissieloze bedrijfsauto’s

In de brief van 5 oktober 20205 heb ik uw Kamer ook geïnformeerd over de subsidieregeling zero-emissie bestelauto’s. Sinds 15 maart jongstleden is deze subsidieregeling emissieloze bedrijfsauto’s van kracht. Tot en met 15 juni zijn er 693 aanvragen ingediend, betreffende 1609 auto’s met een totale claim van € 6.723.361,53. In drie maanden tijd is voor evenveel emissieloze bedrijfsauto’s subsidie aangevraagd als in heel 2020 zijn verkocht. Kortom de subsidieregeling is effectief voor ondernemers.

De coronapandemie heeft geleid tot een mondiaal tekort aan microchips. Levering van emissieloze bedrijfsauto’s aan de Nederlandse markt loopt hierdoor vertraging op. Ik voorzie dat aanvragers van subsidie door de langere levertijden van bedrijfsauto’s waarschijnlijk niet tijdig een aanvraag tot vaststelling kunnen indienen waardoor zij door overmacht hun recht op subsidie verliezen. Ik heb uiteraard oog voor de belangen van ondernemers en heb daarom de termijn voor het indienen van de aanvraag tot vaststelling van de subsidie tijdelijk verlengd van 4 naar 7 maanden. Deze verlenging geldt alleen voor zover in 2021 subsidie is verleend.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven-van der Meer

Naar boven