31 209 Schoon en zuinig

Nr. 198 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 19 mei 2016

In de brief van 23 maart 20161 heb ik aangegeven dat TNO, in navolging van het verzamelrapport met merk- en modelnamen voor dieselpersonenauto’s, werkt aan een verzamelrapport over de NOx-emissies voor dieselbestelauto’s. Als bijlage bij deze brief doe ik u het rapport «NOx emissions of Euro 5 diesel vans -test results in the lab and on the road» over de NOx-emissies van bestelauto’s toekomen2. In het rapport «On-road NOx and CO2 investigations of Euro 5 Light Commercial Vehicles» dat op 27 oktober 2015 naar uw Kamer is gestuurd, heeft TNO zonder vermelding van de merknamen al verslag gedaan van deze metingen aan bestelauto’s3.

In het rapport dat u als bijlage ontvangt worden de resultaten gepresenteerd van veertien dieselbestelauto’s, die in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu zijn getest. Het gaat om dertien Euro-5 bestelauto’s en één auto met een motorkeuring volgens Euroklasse VI. Elf van de dertien Euro-5 auto’s betroffen zwaardere bestelauto’s en twee lichtere bestelauto’s. Voor zwaardere bestelauto’s bedraagt de Euro-5 norm voor NOx 280 mg/km. Bij metingen op de weg waren de emissies bij volledige belading van deze bestelauto’s gemiddeld 6 keer hoger dan de norm. Eén van deze voertuigen was een Volkswagen die overigens niet was uitgerust met verboden software. Voor lichtere bestelauto’s bedraagt de Euro-5 NOx-norm 235 mg/km. Bij metingen op de weg waren de emissies bij volledige belading van de lichtere bestelauto’s gemiddeld 3,5 keer hoger dan de norm. Beide voertuigen waren een Volkswagen uitgerust met verboden software die herkent wanneer de auto op de rollenbank staat voor een officiële test.

Voor het terugdringen van de praktijkuitstoot zet ik in op effectieve Europese normstelling. Vorig jaar is in Brussel overeenstemming bereikt over de nieuwe Real Driving Emission (RDE) testprocedure, waarbij voor de typekeuring van auto’s met mobiele apparatuur op de weg wordt gemeten. Net als bij personenauto’s, moet de nieuwe Real Driving Emissions testprocedure ook bij bestelauto’s een einde maken aan het verschil tussen normuitstoot en praktijkuitstoot van NOx. Nederland heeft de afgelopen jaren een voortrekkersrol vervuld bij het tot stand brengen van deze nieuwe testmethode en zal dat ook het komende jaar bij de afronding van laatste open eindjes van de nieuwe testmethode blijven doen.

Dit rapport is door TNO opgesteld om aan verschillende verzoeken te kunnen voldoen, onder andere van de pers, voor het verstrekken van tot producenten herleidbare gegevens. Net als het verzamelrapport over dieselpersonenauto’s zal ik ook dit rapport over bestelauto’s naar de enquêtecommissie dieselfraude van het Europees parlement sturen.

Vanaf 1 september 2016 moeten alle zwaardere bestelauto’s voldoen aan de Euro 6-norm voor stikstofoxiden van 125 mg/km en de lichtere bestelauto’s aan 105 mg/km. Medio dit jaar worden auto’s uit deze euroklasse gemeten. De resultaten van die metingen zal ik, zoals te doen gebruikelijk, met uw Kamer delen.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma


X Noot
1

Kamerstuk 31 209, nr. 180

X Noot
2

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

X Noot
3

Bijlage bij Kamerstuk 31 209, nr. 173

Naar boven