Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 augustus 2013
Hierbij ontvangt u, zoals door mijn ambstvoorganger toegezegd in het algemeen overleg
over sourcing van 21 juni 2012 (Kamerstuk 31 125, nr. 13), informatie over de uitkomst van de gesprekken met de centrales van overheidspersoneel
over het Sociaal Statuut Uitbesteding. Sinds juni vorig jaar bent u in verschillende
brieven en overleggen geïnformeerd over de stand van zaken en de redenen waarom er
nog geen Sociaal Statuut was. Inmiddels is het na overleg met de centrales van overheidspersoneel
op 19 juli jl. vastgesteld.
Totstandkoming
In de brief van 19 juni 2012 (Kamerstuk 31 125, nr. 12) heeft mijn ambtsvoorganger u laten weten dat Defensie met de centrales van overheidspersoneel
afspraken wil maken over de overgang van defensiepersoneel naar een marktpartij in
geval van uitbesteding en de rechtspositionele en arbeidsvoorwaardelijke overgangsregelingen
die daarbij gelden. Dit schept duidelijkheid voor alle betrokkenen. Dit kader is nodig
bij de uitvoering van sourcingtrajecten. Het beleidskader personele uitgangspunten
en randvoorwaarden voor sourcingprojecten uit 2009 is hiermee komen te vervallen.
Het defensiepersoneel is inmiddels op de hoogte gebracht van de vaststelling van het
Sociaal Statuut Uitbesteding.
Inhoud
Als hoofdlijn geldt dat de betrokken medewerkers zoveel mogelijk overgaan naar de
marktpartij en daar een passende functie krijgen. Wel acht Defensie het als goed werkgever
van belang dat langdurig zieken en medewerkers die kort voor pensionering zitten,
een aparte positie hebben. Daarom gaan deze medewerkers in beginsel niet over naar
de marktpartij. Zij blijven in dienst van Defensie en kunnen eventueel bij de marktpartij
worden gedetacheerd. Voor de medewerkers die overgaan, wil Defensie de arbeidsvoorwaarden
op zorgvuldige wijze regelen. Er zijn onder meer afspraken gemaakt over werkgarantie,
loonaanvulling, compensatie van relevante secundaire arbeidsvoorwaarden en het opvangen
van eventuele gevolgen voor het pensioen. Voor medewerkers die niet overgaan naar
de marktpartij is het sociaal beleidskader (SBK) 2012 onverkort van toepassing. Het volledige Sociaal Statuut Uitbesteding is als bijlage bij deze brief gevoegd1.
Gevolgen voor lopende sourcingtrajecten
Met de totstandkoming van het statuut is aan een belangrijke voorwaarde voldaan voor
de lopende sourcingtrajecten. Per project kunnen vanaf heden afspraken worden gemaakt
over de specifieke personele gevolgen van de uitbesteding. Deze afspraken zijn tijdens
de aanbestedingsfase ook relevant voor de definitieve doorrekening van de business
case. Projecten die zich nog in de afwegingsfase bevinden, kunnen de nieuwe kaders
ook al meenemen. De projecten waarbij al eerder tot uitbesteding besloten is, werken
op dit moment uit wat de vaststelling van het statuut voor hen betekent. Ik kom hierop
terug in de voortgangsrapportage van oktober a.s. In die rapportage zal ik ook het
voorstel over de informatievoorziening over sourcing uitwerken, zoals toegezegd in
het algemeen overleg over sourcing van 28 februari jl.
De Minister van Defensie,
J.A. Hennis-Plasschaert