Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 8 juli 2021
Tijdens het commissiedebat Belastingdienst van 22 juni 2021 heb ik aan het lid Van
Weyenberg (D66) toegezegd uw Kamer voor het zomerreces 2021 te informeren over hoe
het percentage tijdig afgehandelde bezwaren verhoogd kan worden.
De aanleiding hiervoor was dat in de derde Voortgangsrapportage (VGR) Belastingdienst
over 2020 het percentage bezwaarschriften dat binnen de wettelijke Awb-termijn is
afgedaan organisatiebreed op 79,3%* is uitgekomen. Dit percentage is het gemiddelde van de drie onderdelen; Belastingdienst
(78,7%), Toeslagen (84,7%) en Douane (94,2%). De actuele cijfers (t/m april 2021)
van deze drie onderdelen zijn: Belastingdienst 83,6%, Toeslagen 89,8% en Douane 92,3%.
De Belastingdienst realiseert met een percentage van 83,6% t/m april 2021 daarmee
lager dan het streefpercentage van ten minste 90% dat in de Rijksbegroting 2020 is
opgenomen.
In deze toezegging onderscheid ik twee elementen: ten eerste het verschaffen van inzicht
in hoe dit percentage er op dit moment uitziet en ten tweede wat mijn verwachting
is ten aanzien van het realiseren van het streefcijfer van 90%.
Toelichting actuele prestaties
Actuele gegevens laten zien dat de Belastingdienst dit jaar (peildatum 20 juni 2021)
een overall percentage van 83,6% Awb-conform afgehandelde bezwaren realiseert. Dat
is een stijging van bijna 5%-punt ten opzichte van vorig jaar. Wanneer uitsluitend
gekeken wordt naar bezwaren ontvangen na 1 januari 2021, dan ligt het percentage tijdig
afgehandelde bezwaren met 92,3% in 2021 boven het streefpercentage. Daarmee wordt
inzichtelijk dat de Belastingdienst conform doelstelling presteert op bezwaren die
in 2021 zijn binnenkomen. Dat het algehele realisatiecijfer lager ligt (83,6%) komt
door het wegwerken van achterstanden die eerder zijn opgelopen. Dit werpt zijn vruchten
af want het algehele realisatiecijfer is ook gestegen. Ik licht dat hieronder toe.
Terugdringen achterstanden in de afhandeling van bezwaren
De afgelopen jaren is er nadrukkelijke aandacht uitgegaan naar het terugdringen van
achterstanden in de afhandeling van bezwaren en over deze aanpak is uw Kamer reeds
eerder geïnformeerd.2 3
. De belangrijkste verbeteringen zijn aangebracht binnen de Inkomensheffing (IH). In
2019 is hier extra capaciteit ingezet en is een effectievere toedeling van bezwaarschriften
ontwikkeld. Binnen de IH is in de laatste zes maanden een verbetering van 15%-punt
gerealiseerd ten opzichte van heel 2020. Het percentage Awb-conform lag medio 2019
nog rond de 40,2% en per 20 juni 2021 ligt dat op 80,2% voor alle afgehandelde bezwaren
IH in 2021. Dit voorjaar zijn er naar aanleiding van de POK extra middelen beschikbaar
gesteld waarmee in een krappe arbeidsmarkt extra personele capaciteit wordt geworven.
Deze medewerkers worden dit jaar opgeleid en het effect van extra capaciteit op de
gerealiseerde behandeltijd wordt in 2022 zichtbaar.
Verwachting t.a.v. het realiseren van de doelstelling
Bovenste stijgende trend laat zien dat de Belastingdienst in toenemende mate in staat
is om sneller rechtszekerheid te bieden aan burgers en bedrijven, door zowel oudere
bezwaren de afgelopen jaren versneld op te pakken als ook door nieuwe bezwaren zo
veel mogelijk binnen Awb-termijnen af te doen. Dit resulteert erin dat de Belastingdienst
bij bezwaren die dit jaar zijn ontvangen conform doelstelling presteert. Ik verwacht
dat de Belastingdienst dit jaar het gestelde streefcijfer van 90% Awb-conform wel
zal benaderen, maar door de achterstanden nog niet volledig zal kunnen realiseren.
Ik blijf u hierover informeren via de voortgangsrapportages.
De Staatssecretaris van Financiën,
J.A. Vijlbrief