30 573 Migratiebeleid

Nr. 121 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 29 oktober 2013

Zoals toegezegd in het Algemeen Overleg van 10 november 2010 (Kamerstuk 30 573, nr. 79) wordt u driemaandelijks geïnformeerd over de voortgang van het informatiesysteem INDiGO van de IND. De laatste voortgangsrapportage heb ik u op 17 juni 2013 gezonden (Kamerstuk 30 573, nr. 118). In onderhavige rapportage breng ik u op de hoogte van de ontwikkelingen aangaande INDiGO over de afgelopen maanden. Ik rapporteer uiteraard over de onderwerpen genoemd in de motie-Schouw (Kamerstuk 30 573, nr. 80).

1. Algemeen

1.1 Voortgang INDiGO

INDiGO is nu ruim een half jaar het primaire systeem van de IND. In deze rapportageperiode is het conversietraject naar INDiGO afgerond. Alle vreemdelingendossiers zijn van het oude systeem INDIS naar INDiGO overgeheveld. De verwachting is dan ook dat INDIS binnenkort geheel kan worden uitgezet. Daarnaast worden stappen gezet om nog enkele andere systemen, zoals die van het Bureau Medische Advisering, uit te faseren.

Nu alle vreemdelingendossiers naar INDiGO zijn overgezet brengt dit ook met zich mee dat de beschikbaarheid van de managementinformatie, waarover ik uw Kamer kan informeren, is toegenomen. In de vorige rapportage heb ik u meegedeeld dat ik u over het jaar 2012 en later de informatie kan verstrekken die voorafgaand aan de conversie in de Rapportage Vreemdelingenketen (RVK) werd vermeld. Inmiddels kan ik u ook weer standaard stuurgegevens verstrekken over de jaren 2008–2013. De antwoorden op ad hoc vragen ten aanzien van de meer beleidsinhoudelijke gegevens kunnen naar verwachting in 2014 in toenemende mate worden verstrekt.

Inmiddels zijn twee nieuwe versies van INDiGO in gebruik genomen. Deze nieuwe versies bevatten een aantal verbeteringen met het oog op het onderhoud en toekomstvastheid van INDiGO. Daarnaast is het correspondentieproces in INDiGO op een aantal punten gebruikersvriendelijker geworden. Ook zijn aanpassingen gedaan om de invoering van biometrie later mogelijk te maken. Verder is de functionaliteit van een aantal secundaire applicaties in INDiGO opgenomen, zodat die vervolgens kunnen worden uitgefaseerd.

Ten slotte heeft de IND de afgelopen periode het optimaliseren van de systeemprestaties van de hardware en software voortgezet. Hierdoor is de performance voor de gebruiker van het systeem verder toegenomen. Daarnaast is er blijvende aandacht voor het optimaliseren van het gebruik van het systeem door medewerkers.

De doorlooptijden van de reguliere aanvragen zijn ten opzichte van de vorige rapportage verbeterd, hierover wordt u in de RVK geïnformeerd.

1.2 Planning en sturing

Eind van het jaar 2013 staat een nieuwe versie van INDiGO gepland voor het doorvoeren van nieuwe wet- en regelgeving (onder meer de Dublin III verordening) en voor het onderhoud en de toekomstvastheid van INDiGO.

Ook in het jaar 2014 zullen uiteraard nieuwe versies van INDiGO worden ontwikkeld, waarin eisen voortvloeiende uit nieuwe wet- en regelgeving als ook van de gebruikers, kunnen worden verwerkt. Verder staat voor 2014 de ontwikkeling van portalen, waarmee klanten aanvragen digitaal kunnen indienen, gepland. Uiteraard houd ik voor 2014 ook aandacht voor de toekomstvastheid van INDiGO en het versterken van de bijdrage in de keten.

Ik heb uw Kamer begin 20111 meegedeeld dat ik als een van de beheersmaatregelen een externe stuurgroep INDiGO heb ingesteld waarin voortgang, kwaliteit en risico’s worden bewaakt en waarin escalaties kunnen worden afgehandeld. Nu INDiGO het primaire systeem van de IND is, en de conversie is afgerond, ben ik voornemens de externe stuurgroep op te heffen en de sturing weer via de gebruikelijke ambtelijke lijnen te laten verlopen.

Aan het eind van 2013 zal ik uw Kamer een laatste voortgangsrapportage INDiGO doen toekomen.

Daarna zal ik u over INDiGO rapporteren via de Rapportage Vreemdelingenketen.

1.3 Levering van verblijfs- en verwijderbaarheidstitels

In mijn vorige rapportage heb ik u geïnformeerd over de levering van de verblijfs- en verwijderbaarheidstitels door de IND en de door mij genomen maatregelen, zowel op het gebied van de informatievoorziening als het menselijk handelen.

Sindsdien heeft de IND op het gebied van de informatievoorziening substantiële verbeteringen aangebracht ten aanzien van de titellevering. Ook zijn specifieke trainingen gestart voor medewerkers van de IND over de wijze van registreren van de procedures om de in mijn vorige rapportage genoemde percentages te verbeteren. Ten slotte beschikt de IND over een verbeterde methodiek voor het meten van de kwaliteit van de titels.

Door deze maatregelen is het, in mijn vorige rapportage gemelde, betrouwbaarheidspercentage ten aanzien van de verwijderbaarheidstitels van naar schatting 90% inmiddels verbeterd. Een nieuwe meting van recent afgesloten zaken wijst uit dat het betrouwbaarheidspercentage thans naar schatting 96% bedraagt. Ook de komende periode zet ik in op verdere verbetering. Overigens blijft het – ook bij dit oplopende betrouwbaarheidspercentage – van belang om de inmiddels getroffen extra waarborgen, zoals de menselijke check en vergroting van het ketenbewustzijn, te handhaven. ICT-systemen zullen immers altijd enige verwerkingstijd kennen, al was het maar de tijd die benodigd is om feitelijke informatie in te voeren.

2. Kosten

De directe projectkosten bedroegen in het jaar 2013 € 2,5 miljoen voor de INDiGO Technische Beheerorganisatie. De komende jaren vindt de doorontwikkeling van het systeem, zeker in het beleidsveld van de IND, plaats. Overigens geldt ook voor de ontwikkeling van het nieuw te bouwen datawarehouse, waarover ik uw Kamer eerder heb bericht, dat de kosten binnen de reguliere begroting zijn opgenomen. Daarnaast worden, zoals gebruikelijk bij een ICT systeem, kosten gemaakt voor het beheer van INDiGO. Deze kosten, geraamd op € 30 miljoen, worden verwerkt in de reguliere begroting van de IND en behoren derhalve niet meer tot de projectkosten. Dit geldt ook voor de begroting van 2014.

3. Implementatie van wet- en regelgeving

Op 1 juni 2013 is de Wet modern migratiebeleid in werking getreden. De ingrijpende implementatie van de wet is naar tevredenheid verlopen en afgerond.

Verder worden nu voorbereidingen getroffen voor onder meer de implementatie van de richtlijn inzake de gemeenschappelijke vergunning voor verblijf en arbeid, de implementatie van het wetsvoorstel biometrie, de ingebruikname van het register niet ingezetenen (RNI) en de Dublin III verordening.

Ik houd aandacht voor het onderhoud en toekomstvastheid van INDiGO. Dit betekent dat de komende jaren prioriteiten moeten worden afgewogen. Ik zal telkens bezien wanneer nieuwe wet- en regelgeving kan worden ingevoerd. Uitvoeringstoetsen zijn hierbij een belangrijk instrument.

De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, F. Teeven


X Noot
1

Brief van 30 maart 2011, Kamerstuk 30 573, nr. 66

Naar boven