30 490 Kustwacht In Nederland

Nr. 22 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 13 januari 2012

Naar aanleiding van het verzoek van de vaste commissie voor Infrastructuur en Milieu laat ik u weten dat het niet mogelijk is om uw Kamer vóór het Algemeen Overleg op 19 januari 2012 te informeren over het advies inzake een nieuwe loodsgeldtariefstructuur. De werkgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van de zeehavens, de reders, cargadoors en de loodsen, die het advies voorbereidt, is nog niet klaar. De materie is complex, de noodzakelijk berekeningen zijn tijdrovend en verschillende achterbannen moeten worden geraadpleegd.

Op 30 januari 2012 vindt de eerstvolgende bijeenkomst van de werkgroep plaats. Mogelijk zal daarna nog een bijeenkomst nodig zijn. Nadat de werkgroep een voorstel voor een advies heeft geformuleerd wordt het voorstel op directieniveau besproken binnen de vertegenwoordigde partijen in de werkgroep, tevens initiatiefnemers van het advies. Het resulterende advies wordt bij mij ingediend. Zoals aangegeven in mijn brief aan u van 6 december 2011 (Kamerstuk 30 490, nr. 21) verwacht ik uw Kamer vóór april 2012, en zoveel eerder als mogelijk is, over het advies te kunnen informeren.

De werkgroep streeft naar een nieuwe loodsgeldtariefstructuur die de uiteenlopende loodsgeldtarieven in de Nederlandse zeehavens voor vergelijkbare loodsverrichtingen gelijk trekt. Dit heeft gevolgen voor de huidige tariefstelling. Het is daarom van groot belang dat de vertegenwoordigde partijen in de werkgroep zicht krijgen op de gevolgen. Welke schepen gaan er op vooruit, welke op achteruit en hoeveel? Het is daarbij de vraag of er een voor alle vertegenwoordigde partijen voldoende voordelig scenario is te construeren; de uitkomst van het advies staat allerminst vast.

Een nieuwe loodsgeldtariefstructuur heeft mijn steun. De transparantie in de loodstarieven voor de afnemers van loodsdiensten kan toenemen, de kostenoriëntatie in de tariefstelling kan verbeteren en de administratieve lasten van het Nederlands Loodswezen kunnen afnemen. Bovendien kan een nieuwe loodsgeldtariefstructuur een einde maken aan de discussie over de afbouw van de kruisfinanciering in loodsgelden tussen de zeehavens.

Het invoeren van een nieuwe loodsgeldtariefstructuur vergt wijziging van regelgeving en zal niet vóór 2014 gerealiseerd zijn. De vertegenwoordigde partijen in de werkgroep zijn hiervan op de hoogte.

De minister van Infrastructuur en Milieu, M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Naar boven