Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 30234 nr. 197 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2018-2019 | 30234 nr. 197 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 oktober 2018
Hierbij bied ik uw Kamer de volgende adviezen van de NLsportraad aan:
In de adviezen staan verschillende aanbevelingen voor het sportevenementenbeleid. Een aantal daarvan heeft betrekking op de herziening van het Beleidskader subsidiëring sportevenementen (hierna: beleidskader) voor de periode 2019–2020. Deze herziening heb ik separaat aan uw Kamer aangeboden (Kamerstuk 30 234, nr. 198) en per 1 oktober 2018 zal daarvan de voorhangprocedure starten, zodat het herziene beleidskader per 1 januari 2019 in werking kan treden.
Vanwege de gelijktijdigheid van de voorhangprocedure en de aanbieding van de adviezen van de NLsportraad meen ik er goed aan te doen in de aanbiedingsbrief meteen mijn inhoudelijke reactie op de aanbevelingen voor het herziene beleidskader op te nemen. De aanbevelingen die betrekking hebben op het toekomstige sportevenementenbeleid neem ik mee in de totstandkoming van het zesde deelakkoord «Topsport die inspireert» van het Nationale Sportakkoord.
Aanbevelingen volgend uit de Voortgangsbrief
De eerste aanbeveling uit de Voortgangsbrief luidt: «de NLsportraad constateert een behoefte uit het veld om gezamenlijke Nederlandse Kampioenschappen (NK’s) te organiseren en doet de aanbeveling deze subsidiabel te maken».
Dit advies werpt een nieuw perspectief op het huidige evenementenbeleid en de daarmee samenhangende doelstellingen. De focus ligt nu op het organiseren van internationale sportevenementen (in combinatie met side events) om zo Nederland als sportland op de kaart zetten. Daarnaast is een belangrijke doelstelling het verder optimaliseren van de economische en maatschappelijke impact van evenementen. Door het openstellen van het huidige beleidskader voor het organiseren van NK’s zouden er fundamenteel andere doelen nagestreefd worden die meer in de lijn liggen van vitale sportaanbieders en talentontwikkeling. Ik wil een dergelijke koerswijziging graag zorgvuldig onderzoeken en daarom meenemen in de verdere uitwerking van het zesde deelakkoord.
De tweede aanbeveling luidt: «Met het oog op Tokyo 2020 adviseert de NLsportraad u om bij subsidieverlening voor 2019–2020 voorrang te geven aan internationale sportevenementen met de status van Olympische kwalificatietoernooien (OKT’s).»
Ik onderschrijf de mogelijkheid dat het organiseren van kwalificatietoernooien op Nederlandse bodem een thuisvoordeel creëert voor Nederlandse sporters. In het beleidskader wordt hierin voorzien. De NLsportraad werkt op dit moment aan een beoordelingskader voor de categorie internationaal aansprekende sportevenementen, zodat een onafhankelijke beoordelingscommissie van de NLsportraad dit kan wegen en mij hierover kan adviseren.
Aanbevelingen volgend uit het advies Open kaart bij impact
De NLsportraad geeft in het advies «Open kaart bij impact» een drietal aanbevelingen gericht op de subsidievoorwaarden:
– evenementenorganisatoren met hun partners formuleren vooraf hun doelen scherp en verantwoorden achteraf de bereikte resultaten;
– evenementenorganisatoren stellen sportontwikkeling altijd als beleidsdoel bij sportevenementen;
– evenementenorganisatoren gebruiken de in opdracht van de NLsportraad ontwikkelde MKBA als instrument.
Voor de eerste twee aanbevelingen ben ik van mening dat deze voldoende helder naar voren komen in het beleidskader. Wel zal ik deze punten verder expliciteren in het zogeheten «inhoudelijk vragenformulier» dat elke aanvrager als onderdeel van de subsidieaanvraag moet invullen.
Voor de laatste aanbeveling geldt dat ik op dit moment geen verplichting wil opleggen aan aanvragers om van één specifiek instrument gebruik te maken.
De subsidieaanvrager is al verplicht een schriftelijke rapportage te overleggen van een door een onafhankelijke persoon of instantie getoetst haalbaarheidsonderzoek waaruit blijkt dat het sportevenement financieel en organisatorisch kan worden gerealiseerd. Hoewel ik van mening ben dat het vooraf uitvoeren van een MKBA een goede basis kan bieden voor een volledige en kwalitatief goede subsidieaanvraag, wil ik de subsidieaanvrager in het gebruik daarvan vrijlaten.
Ik ben bereid om bij de uitwerking van het zesde deelakkoord te verkennen of een dergelijk type instrument verplicht moet worden.
De Minister voor Medische Zorg, B.J. Bruins
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-30234-197.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.