Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 5 juli 2017
Tijdens het Wetgevingsoverleg Jaarverslag Ministerie van Defensie 2016 van 14 juni
jl. (Kamerstuk 34 725 X, nr. 11) heb ik naar aanleiding van vragen van het lid Popken (PVV) toegezegd uw Kamer te
informeren over de stand van zaken van de baliewerkplekken van de Koninklijke Marechaussee
(KMar) op de vliegvelden, in het bijzonder Eindhoven Airport. Daarover gaat deze brief.
Achtergrond
De baliemedewerkers van de KMar op Eindhoven Airport hebben sinds begin 2017 meerdere
keren per maand storingen gemeld die verband houden met de BCS-software (het Biometric Capture System) en bijbehorende randapparatuur. De KMar gebruikt dit systeem om paspoorten, visa
en openstaande signaleringen te controleren. Door de storingen werkt het systeem trager
of zijn onderdelen tijdelijk niet beschikbaar.
Het BCS is in 2012 aangeschaft om Schengenvisa te controleren. Sinds de laatste wijziging
in de Schengengrenscode in april 2017 worden ook alle EU-burgers bij het passeren
van de buitengrens systematisch gecontroleerd in de registers (100%-controle). Hierdoor
wordt het systeem intensiever gebruikt dan voorheen en zijn de effecten van de storingen duidelijker merkbaar.
De problemen met het BCS doen zich vooral voor op Eindhoven Airport. Het Joint IV
Commando (JIVC) en de KMar onderzoeken momenteel waarom de technische problemen met
het BCS zich vooral daar manifesteren.
Maatregelen en vervolgstappen
Bij vertragingen van de grenscontrole ten gevolge van storingen in het BCS worden
reizigers omgeleid naar een balie waar het systeem wel goed functioneert. Voor de
controle van niet-visumplichtigen kan de KMar daarnaast teruggevallen op een alternatief
systeem, de Grenscontrolemodule. Ook dit systeem controleert openstaande signaleringen,
maar in tegenstelling tot het BCS-systeem moeten naam- en paspoortgegevens met de
hand worden ingevoerd.
Inmiddels zijn de computers op de balies van Eindhoven Airport vervangen en zijn er
nieuwe drivers op de werkplekken geïnstalleerd. Vanaf mei zijn er aanpassingen aan
de software en hardware uitgevoerd. Deze veranderingen hebben ertoe geleid dat de
storingen merkbaar zijn afgenomen en minder lang duren. Mede met het oog op de zomerpiek
in juli monitoren IT-specialisten het systeem intensief om storingen snel op te lossen
en zo vertraging voor reizigers tot een minimum te beperken.
De Minister van Defensie,
J.A. Hennis-Plasschaert