30 176 Functioneren Koninklijke Marechaussee

Nr. 35 BRIEF VAN DE MINISTER VAN DEFENSIE

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 5 juli 2017

Tijdens het Wetgevingsoverleg Jaarverslag Ministerie van Defensie 2016 van 14 juni jl. (Kamerstuk 34 725 X, nr. 11) heb ik naar aanleiding van vragen van het lid Popken (PVV) toegezegd uw Kamer te informeren over de stand van zaken van de baliewerkplekken van de Koninklijke Marechaussee (KMar) op de vliegvelden, in het bijzonder Eindhoven Airport. Daarover gaat deze brief.

Achtergrond

De baliemedewerkers van de KMar op Eindhoven Airport hebben sinds begin 2017 meerdere keren per maand storingen gemeld die verband houden met de BCS-software (het Biometric Capture System) en bijbehorende randapparatuur. De KMar gebruikt dit systeem om paspoorten, visa en openstaande signaleringen te controleren. Door de storingen werkt het systeem trager of zijn onderdelen tijdelijk niet beschikbaar.

Het BCS is in 2012 aangeschaft om Schengenvisa te controleren. Sinds de laatste wijziging in de Schengengrenscode in april 2017 worden ook alle EU-burgers bij het passeren van de buitengrens systematisch gecontroleerd in de registers (100%-controle). Hierdoor wordt het systeem intensiever gebruikt dan voorheen en zijn de effecten van de storingen duidelijker merkbaar. De problemen met het BCS doen zich vooral voor op Eindhoven Airport. Het Joint IV Commando (JIVC) en de KMar onderzoeken momenteel waarom de technische problemen met het BCS zich vooral daar manifesteren.

Maatregelen en vervolgstappen

Bij vertragingen van de grenscontrole ten gevolge van storingen in het BCS worden reizigers omgeleid naar een balie waar het systeem wel goed functioneert. Voor de controle van niet-visumplichtigen kan de KMar daarnaast teruggevallen op een alternatief systeem, de Grenscontrolemodule. Ook dit systeem controleert openstaande signaleringen, maar in tegenstelling tot het BCS-systeem moeten naam- en paspoortgegevens met de hand worden ingevoerd.

Inmiddels zijn de computers op de balies van Eindhoven Airport vervangen en zijn er nieuwe drivers op de werkplekken geïnstalleerd. Vanaf mei zijn er aanpassingen aan de software en hardware uitgevoerd. Deze veranderingen hebben ertoe geleid dat de storingen merkbaar zijn afgenomen en minder lang duren. Mede met het oog op de zomerpiek in juli monitoren IT-specialisten het systeem intensief om storingen snel op te lossen en zo vertraging voor reizigers tot een minimum te beperken.

De Minister van Defensie, J.A. Hennis-Plasschaert

Naar boven