Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 november 2013
Tijdens de begrotingsbehandeling heb ik uw Kamer toegezegd schriftelijk een nadere
toelichting te geven op de groeiscenario’s, die worden gebruikt voor verkeersprognoses
ten behoeve van luchtberekeningen voor het hoofdwegennet in het kader van het NSL
respectievelijk ten behoeve van besluiten over nut- en noodzaak van wegenprojecten.
Dit naar aanleiding van een vraag van uw Kamer tijdens het debat over de door mijn
ministerie gebruikte groeiscenario’s. Hierbij werd naar een grafiek van Rijkswaterstaat
verwezen. Deze komt uit het verantwoordingsdocument van Rijkswaterstaat over verkeersintensiteiten
langs het hoofdwegennet in 2015. Dit document is opgesteld ten behoeve van de luchtberekeningen
in het kader van de NSL-monitoring 2013.
Allereerst ga ik in op de gebruikte groeiscenario’s binnen het NSL ten behoeve van
het berekenen van de luchtkwaliteit langs het hoofdwegennet. Daarna ga ik in op de
scenario’s die voor besluitvorming over nut- en noodzaak van wegenprojecten worden
gehanteerd en de samenhang ervan met de scenario’s binnen het NSL.
Luchtkwaliteitsberekeningen hoofdwegennet:
Ten behoeve van de luchtkwaliteitsberekeningen worden in het NSL voor het zichtjaar
2015 voor de verkeersprognoses gebruik gemaakt van de trendprognose van het KIM. Door
de al jaren achterblijvende economische ontwikkeling is het niet langer reëel om voor
de prognose voor 2015 in het NSL uit te blijven gaan van het hoge WLO-groeiscenario
(GE). Met de trendprognose van het KIM wordt beter aangesloten bij de huidige economische
realiteit.
Overigens wordt de KIM-trendprognose zekerheidshalve met een aantal procentpunten
opgehoogd, zodat ook op de korte termijn nog voldoende rekening wordt gehouden met
onzekerheden ten aanzien van de uiteindelijke economische groei in de komende paar
jaar.
Voor de langere termijn wordt binnen het NSL (zichtjaar 2020) voor het hoofdwegennet
nog wel steeds gerekend met het hoge WLO-groeiscenario (GE). Voor de langere termijn is de KIM-trendprognose niet geschikt vanwege
de onzekerheden op de lange termijn van de economische ontwikkeling. Met een trendprognose
kan niet zo ver vooruit worden gekeken en zijn de WLO-scenario’s het meest geschikte
instrument.
Door binnen het NSL voor 2020 het hoge WLO-groeiscenario te hanteren, wordt voor de
langere termijn de «worst case» situatie in beeld gebracht. Als blijkt dat in de berekeningen
voor 2020 boven de wettelijke normen wordt gekomen, worden mitigerende maatregelen
in het NSL opgenomen. De maatregelen berekend voor 2020 zijn daarmee dus altijd gebaseerd op het hoge
groeiscenario.
De meeste nog te realiseren wegenprojecten, die in het NSL zijn opgenomen, worden
na 2015 gerealiseerd. Dit betekent dat hiervoor gerekend wordt met het hoge groeiscenario.
Nut- en noodzaak wegenprojecten:
Alle verkenningen en planuitwerkingen werken met scenario’s op de langere termijn
(zichtjaar 2030). Voor de langere termijn zijn, volgens de planbureaus (CPB en PBL),
de WLO-scenario’s nog steeds geschikt.
Voor verkenningen worden, bij de voorbereiding van de voorkeursbeslissing, de effecten
van zowel het lage als het hoge WLO-groeiscenario doorgerekend. Ik neem mijn voorkeursbesluiten
over wegenprojecten dus niet enkel op basis van het hoge groeiscenario, evenmin als
dat ik de luchtkwaliteit alleen op basis van een lage economische groei bereken.
Na de voorkeursbeslissing wordt in de planuitwerking, evenals in het NSL voor de berekening
van de luchtkwaliteit, gebruik gemaakt van het hoge WLO-groeiscenario (GE). Mijn tracébesluiten
neem ik dus wel op grond van het hoge groeiscenario, bedoeld om onderdimensionering
van het wegontwerp te voorkomen. Ook hier wordt dus, net als bij het NSL, uiteindelijk
«worst case» gerekend.
De Minister van Infrastructuur en Milieu,
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus