Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 januari 2015
Pier Eringa wordt de nieuwe president-directeur van ProRail. De heer Eringa heeft
een lange staat van dienst en is een ervaren en veelzijdig bestuurder in het publieke
domein waaronder binnen de spoorsector (NS). De kwaliteiten van de heer Eringa passen
uitstekend binnen de profielschets die specifiek is opgesteld in het kader van de
Lange Termijn Spooragenda (LTSA).
ProRail en de LTSA
ProRail staat de komende jaren voor de complexe opgave om concreet invulling te geven
aan de LTSA. Doel van de LTSA is kwaliteitsverbeteringen voor treinreizigers en goederenverladers
te realiseren. Zo moeten de kwaliteit en beschikbaarheid van de infrastructuur verder
omhoog en de samenwerking met vervoerders, decentrale overheden en consumentenorganisaties
nog hechter.
Deze opgave stelt hoge eisen stelt aan de functie van president-directeur.
De heer Eringa zal hier vanaf 1 april 2015 invulling aan geven.
Bezoldiging
De reden dat ik uw Kamer informeer over deze benoeming, is dat de heer Eringa een
beloning zal ontvangen van € 207.000. Deze ligt hoger dan de beloning zoals vastgesteld
in het bezoldigingbesluit ProRail, te weten € 188.000 (exclusief vergoedingen). Gezien
de hierboven geschetste opgave waarvoor ProRail zich gesteld ziet, vind ik deze beloning
gerechtvaardigd.
Zijn totale bezoldiging, bestaande uit de beloning van € 207.000 met daarbij een onkostenvergoeding,
een werkgeversdeel pensioen en een auto van de zaak, blijft onder de norm van € 230.474
van de Wet normering bezoldiging topfunctionarissen in de publieke en semipublieke
sector (WNT), waaraan het bezoldigingsbeleid van ProRail is gekoppeld.
Er gelden aparte regels voor beloningen van bestuurders van bedrijven waarin de Staat
een deelneming heeft, zoals ProRail. De beloning van Eringa is conform het beloningsbeleid
dat is vastgelegd in de Nota Deelnemingenbeleid rijksoverheid 2013. ProRail valt in
de categorie Publiek van het staatsdeelnemingenbeleid en mag een eigen bezoldigingsbeleid
vaststellen. In 2012 heeft de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AvA) van Railinfratrust
BV besloten het bezoldigingsbeleid voor het statutair bestuur per 1 januari 2012 aan
te passen. Besloten is de variabele beloning af te schaffen en om te zetten naar een
uitsluitend vaste component, hetgeen betekent dat de heer Eringa niet in aanmerking
zal komen voor een bonus. Hierover is uw Kamer geïnformeerd op 2 juli 2012 (Kamerstuk
29 984, nr. 310).
De eventuele ontslagvergoeding is vastgesteld op basis van de WNT en bedraagt € 75.000.
De heer Eringa ziet daarmee af van een ontslagvergoeding van een jaarsalaris conform
het bezoldigingsbesluit ProRail op basis van de Corporate Governance Code.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld