Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 februari 2020
Op 22 juni 2018 heeft de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat uw Kamer
geïnformeerd dat ProRail een onafhankelijk marktconformiteitsonderzoek zal laten uitvoeren
naar de vraag of spooraannemers marktconforme vergoedingen van ProRail hebben ontvangen
voor werkzaamheden in het kader van de zogeheten PGO-pilotcontracten 3.01. Dit onderzoek is in opdracht van ProRail door een externe partij uitgevoerd en inmiddels
afgerond2. Met deze brief informeer ik u over de stand van zaken van het PGO-programma, de
uitkomsten van het marktconformiteitsonderzoek en de doorontwikkeling van de contractering
van het dagelijks, kleinschalig onderhoud door ProRail.
Transitie naar Prestatiegericht Onderhoud (PGO)
Zoals eerder aan uw Kamer gemeld, heeft ProRail in het kleinschalig onderhoud de afgelopen
jaren gewerkt aan de transitie van zogeheten output-proces-contracten (OPC) naar prestatiegericht
onderhoud (PGO)3, 4. Dit zorgt ervoor dat het spoor betrouwbaarder is, dat duurzaamheid en innovatie
worden gestimuleerd en dat het kleinschalig onderhoud tegen lagere kosten wordt uitgevoerd.
Conform afspraak zijn alle contractgebieden eind 2019 compliant aanbesteed en gegund5. Zoals eerder gemeld heeft ProRail er bij een aantal gebieden voor gekozen dat de
zogeheten mobilisatie (de voorbereidingen die partijen na de gunning moeten treffen)
tot in het voorjaar van 2020 kan doorlopen. Hiermee wordt voorkomen dat deze voorbereidingen
in veel gebieden tegelijk en in een relatief korte periode moeten plaatsvinden6.
Uitkomst marktconformiteitsonderzoek
De conclusie van het marktconformiteitsonderzoek luidt dat het niet mogelijk is om
een onomstotelijke uitspraak te doen over de vraag of er wel of niet sprake is van
marktconformiteit van de contractcomponenten (waaronder de maandelijkse vergoedingen)
van de PGO-pilotcontracten. Dit hangt samen met het lage aantal prijssignalen (8 aanbestedingen
in de 5 jaren vóór de pilotcontracten), die bovendien onderling sterk verschillen
als gevolg van de imperfecte, monopsonistische marktstructuur7 en onvolledige vergelijkbaarheid door veranderingen in contracteisen over de tijd.
Het marktconformiteitsonderzoek laat tevens zien dat een monopsonistische marktstructuur
aandachtspunten oplevert voor de afnemende partij. Vanwege het feit dat aanbieders
geen alternatieve afnemer(s) hebben kan de competitieve druk namelijk leiden tot voortdurende
prijsdalingen, uiteindelijk tot onder het kostenniveau, waarbij kwaliteitsverlies
van geleverde diensten kan optreden of aanbieders de markt kunnen verlaten.
Doorontwikkeling contractering kleinschalig onderhoud
De bedoeling van de PGO-pilotcontracten 3.0 was om – gelet op de markstructuur – ervaring
op te doen met een beter contractmodel dan in de eerste fase van PGO werd gebruikt.
Nu alle gebieden compliant zijn aanbesteed en gegund, is ProRail een nieuw traject
voor doorontwikkeling van de contractering van het kleinschalig, dagelijks onderhoud
gestart. In dit traject verkent ProRail met de markt en diverse stakeholders hoe ProRail
het dagelijks onderhoud vanaf 2021 vorm wil geven. Daarbij neemt ProRail de leerpunten
uit de vorige aanbestedingen en bovengenoemde aandachtspunten vanuit de marktstructuur
mee. ProRail kijkt hierbij naar zaken als (geografische) scope, marktbenadering, doelstellingen,
risicoverdeling, handhaving en contractstructuren.
In 2021 loopt een aantal van de huidige PGO-contracten af en komen deze gebieden opnieuw
op de markt. Het doel van ProRail is om de aanpassingen die volgen uit het doorontwikkelingstraject
vóór deze aanbestedingen doorgevoerd te hebben.
Ik vertrouw erop uw Kamer hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
C. van Nieuwenhuizen Wijbenga