Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 januari 2014
Zoals aangekondigd in het Algemeen Overleg van 27 november jl., zal ik dit voorjaar
uw Kamer een integrale visie en aanpak presenteren om de eerder gestelde doelen van
de Lange Termijn Spooragenda (LTSA deel I)1 concreet te bereiken. In deze integrale spooragenda (LTSA deel II) geef ik weer hoe
ik het vervoer voor de reiziger en de verlader in de toekomst wil zien verbeteren.
Daarbij geef ik aan wat ervoor nodig is om dit te realiseren en hoe ik de programma’s
en projecten in dat licht wil gaan herijken. En met welke sturing en ordening de spoorambitie
het beste te realiseren is. Tot slot zal een uitvoeringsagenda een belangrijk onderdeel
zijn van de LTSA deel II.
Aangezien ik een intensief proces met stakeholders in ga waarbij we verschillende
onderdelen voor de spooragenda met elkaar zullen delen en bespreken, wil ik u vooraf
over dat consultatieproces informeren. Tevens wil ik u de gelegenheid bieden om in
een technische briefing over de operationele uitwerking en desgewenst andere bouwstenen
voor de LTSA van gedachten te wisselen, desgewenst in aanwezigheid van de voorzitter
van het Critical Review Team en de Klankbordgroep.
De integrale spooragenda, LTSA deel II, wordt opgebouwd uit meerdere bouwstenen, zoals
de geactualiseerde vervoersprognoses, de operationele uitwerking van de LTSA deel
I door NS en ProRail, het herontwerp voor de be- en bijsturing, de stationsaanpak
en het aanvalsplan voor het goederenvervoer. Voor de operationele uitwerking van de
LTSA doen NS en ProRail een voorstel voor verbeteringen in hun operatie op het hoofdrailnet.
Ik heb een eerste werkversie hiervan ontvangen. Deze werkversie zal ik de komende
weken gebruiken om te toetsen, inclusief een onafhankelijke validatie, en om in het
kader van de LTSA deel II met stakeholders te bespreken. NS en ProRail zullen deze
werkversie gebruiken in de gesprekken met medezeggenschapsraden en bonden.
De resultaten uit de gesprekken en uit de toetsing verwerken NS en ProRail in een
nieuwe versie van de rapportage.
Deze nieuwe versie gebruik ik als bouwsteen voor de LTSA deel II.
Voordat de integrale spooragenda, LTSA deel II, kan worden afgerond, zal ik de verschillende
bouwstenen uitvoerig bespreken met de relevante stakeholders. Naast gesprekken met
alle (regionale) vervoerders spreken we ook met de goederenvervoersector, consumentenorganisaties
en decentrale overheden.
De gesprekken met de decentrale overheden, (regionale) vervoerders en consumentenorganisaties
wil ik zoveel mogelijk oppakken volgens het samenwerkingsmodel waar ik u eerder over
berichtte2. Dit zodat de vertaling van de integrale spooragenda naar de OV bereikbaarheid in
de regio’s ten behoeve van de deur-tot-deur ambitie kan worden gemaakt en een start
kan worden gemaakt met het versterken van de samenhang (keten- en netwerkbenadering)
tussen het spoor en het regionaal OV. Beoogd is dit samenwerkingsmodel op deze wijze
te beproeven en vervolgens structureel in te voeren.
Ik hoop uw Kamer hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld