Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 augustus 2013
Hierbij informeer ik u over de wijziging van de huidige, lopende vervoerconcessie
voor het hoofdrailnet. Het was nodig om deze concessie op enkele punten te wijzigen:
-
– De voorschriften over reisinformatie moesten worden aangepast in verband met de overdracht
van de betreffende taken van ProRail naar NS. Ik verwijs naar onder meer mijn Kamerbrief
van 10 oktober 2012 (Kamerstuk 29 984, nr. 36), 4 oktober 2011 (Kamerstuk 29 984, nr. 271), 27 januari 2011 (Kamerstuk 29 984, nr. 255) en mijn antwoorden op Kamervragen van lid De Boer van 13 december 2012 (Aanhangsel
Handelingen II 2012/13, nr. 1067).
-
– De voorschriften over de tarieven moesten worden aangepast om de oplossing voor het
dubbel opstaptarief formeel mogelijk te maken.
-
– Sinds de vorige concessiewijziging zijn er enkele nieuwe stations in gebruik genomen.
Deze zijn toegevoegd aan de betreffende bijlage bij de concessie.
Bijgaand zend ik u ter informatie de beschikking waarmee ik de bovengenoemde wijzigingen
formeel heb vastgelegd1.
Conform de Wet personenvervoer 2000 heb ik over de wijzigingen het advies van de consumentenorganisaties
gevraagd en gereageerd op hun advies. Het advies en de reactie daarop voeg ik ter
informatie bij2.
Dubbel opstaptarief
Graag licht ik het punt van het dubbel opstaptarief specifiek toe. Het overgrote deel
van de treinreizigers betaalt al vanaf 1 januari 2013 geen dubbel opstaptarief meer
bij het reizen met de OV-chipkaart en een overstap van de ene naar de andere treinvervoerder.
Voor de twee resterende groepen reizigers (studenten en reizigers die overstappen
op een aantal noordelijke stations) is het betalen van het dubbel opstaptarief sinds
20 maart eveneens verleden tijd. Daarmee is het dubbel opstaptarief voor alle reizigers
definitief opgelost.
De consumentenorganisaties adviseren negatief over de extra tariefruimte ten behoeve
van het opheffen van het dubbel opstaptarief.
De afspraken tussen ministerie, decentrale overheden en OV-bedrijven over de financiële
impact en daaraan verbonden compensatiemethodiek, worden in een convenant vastgelegd.
In mijn brief van 12 februari jl. heb ik aangegeven op welke wijze de financiering
hiervan plaatsvindt (Kamerstuk 23 645, nr. 523). Hierover is dit voorjaar gesproken in de Tweede Kamer. Kamerlid Bashir heeft een
motie ingediend met als doel het dubbel opstaptarief af te schaffen zonder dat de
kosten hiervan worden doorberekend aan de reizigers (Kamerstuk 23 645, nr. 527). Deze motie heeft uw Kamer verworpen. In reactie op de motie heb ik toegelicht dat
reizigers voorheen ook een dubbel opstaptarief betaalden bij een overstap tussen trein
en bus. Dit is met de komst van de OV-chipkaart verschoven naar de overstap tussen
vervoerders binnen de treinketen. Het is daarom redelijk dat de vervoerders als gevolg
van de huidige wijziging worden gecompenseerd voor de opbrengstderving. Dit is in
lijn met het advies van de Commissie Meijdam uit 2010. De compensatiemaatregel is
in omvang zeer beperkt en bovendien tijdelijk. Het compenseert de vervoerders voor
het opheffen van het dubbel opstaptarief en is kostenneutraal over alle reizigers
heen.
Alle partijen zijn al geruime tijd aan de slag het dubbel opstaptarief op te heffen.
Dat is inmiddels gelukt. De afspraken zijn moeizaam tot stand gekomen. De enige overeen
te komen manier van financiering is de voorgestelde gebleken. De vervoerders hebben
hun vertrouwen getoond door de softwarewijziging te implementeren, waarmee het dubbel
opstaptarief voor de reizigers opgeheven is. Terug naar de onderhandelingstafel acht
ik niet in het belang van de reizigers. Mijn ministerie heeft de consumentenorganisaties
in het Locov dan ook laten weten dat hun advies over de extra tariefruimte ten behoeve
van het opheffen van het dubbel opstaptarief niet wordt overgenomen.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld