29 893 Veiligheid van het railvervoer

Nr. 246 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 7 juli 2020

Op 2 januari 2020 ontspoorde een trein van NS bij Voorburg (materieeltype DDZ). Ik heb hierover vragen van uw Kamer beantwoord en toegezegd uw Kamer te informeren als het onderzoek is afgerond1. Inmiddels is het onderzoek afgerond en heeft NS het onderzoeksrapport op hun website gepubliceerd2. In dit rapport gaat NS in op de oorzaken van de ontsporing en op de maatregelen die zij nemen om herhaling van het incident te voorkomen.

De Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) en de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OvV) zijn in het proces regelmatig geïnformeerd over de voortgang van het onderzoek, de gevonden oorzaken en de maatregelen. De ILT is positief over de grondigheid waarmee NS het onderzoek direct na het incident heeft uitgevoerd. In het detectiesysteem van ProRail was al in december 2019 enkele keren een afwijking gemeten van het wiel. De inspectie is van mening dat met de beschikbare data in baan- en treingebonden registratiesystemen meer inzicht verkregen kan worden in het loopgedrag van de trein en afwijkingen tijdig gedetecteerd kunnen worden. Daarnaast concludeert de NS dat eerdere incidenten met mogelijke vergelijkbare oorzaken in de werking van de rem niet tijdig zijn onderkend als potentieel veiligheidsrisico. De ILT vindt het daarom van belang dat bij afwijkingen NS tijdig deze potentiële veiligheidsrisico’s onderkent. Van de maatregelen die NS in haar onderzoeksrapport beschrijft wil de ILT graag zien dat NS deze op korte termijn verder concretiseert en SMART maakt.

De ILT zal de implementatie van de maatregelen monitoren. Uiteraard zal ik in gesprekken met NS dit ook bespreken en aandacht vragen voor spoedige implementatie.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven-van der Meer


X Noot
1

, Aanhangsel Handelingen II 2019/20, nr. 1615

Naar boven